Välkommen!

Varmt välkommen till en heldagskonferens om upphandlingsjuridik som du kan använda i din vardag!

Under dagen får du juridisk vägledning i många dilemman i upphandlingsfrågor. Sveriges ledande upphandlingsjurister presenterar en mängd rättsfall och ger råd och guidning hur du ska agera framöver i enlighet med färska domstolsavgöranden i kammarrätt, Högsta förvaltningsdomstolen och EU-domstolen.

Allt för att du även i fortsättningen ska kunna göra lyckade affärer!

Exempel på frågor som behandlas under dagen:

  • Under vilka förutsättningar får en upphandling avbrytas?
  • När är det möjligt att förhandla i offentlig upphandling?
  • Vad är ett onormalt lågt anbud och vad kan upphandlaren göra för att utesluta ett sådant?
  • Hur mycket får man ändra i avtalet efter upphandlingen?

Har du ingen möjlighet att vara på plats? Vi erbjuder också möjligheten att följa sändningen på distans på webben. Boka nedan.

Registrera dig nu – antalet platser är begränsat!

Det här får du på konferensen

Verktygen

Verktygen för att genomföra bättre upphandlingar och affärer.

Nätverkande

Ett breddat nätverk med nya värdefulla kontakter, samt möjlighet att ställa frågor direkt till talarna.

Inspiration

Inspiration att dela med dig av till dina kollegor när du är tillbaka på kontoret.

Dokumentation

Du får dokumentation från dagen i PDF-format.

Våra erbjudanden:

Konferensavgift

Pris: 3 900 kronor ex moms om du är på plats, 1 500 kronor ex moms om du följer vår sändning på webben. Här kan du testa om din webbläsare uppfyller kraven för att se sändningen: tryck här!

Är du student? Vi erbjuder studentrabatt! Du betalar endast 500 kronor inklusive moms. Kontakta  för att boka.

Detta får du i priset!

Konferensdeltagande, frukost, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika och mingel med förfriskningar. Redan dagen efter får du tillgång till talarnas presentationer. Under dagen ges du också flera tillfällen att nätverka och bredda ditt kontaktnät med upphandlare, inköpare och leverantörer.

Har du frågor? Kontakta oss på 

Registrera dig nu – antalet platser är begränsat!

Program Upphandlingsjuridik i praktiken

08:30

Registreringen öppnar

Enklare frukost serveras

09:30

Välkomna!

Bo Nordlin, chefredaktör, Upphandling24

Förhandling – när är det möjligt?

När är det möjligt att förhandla i offentlig upphandling, med respektive utan föregående annonsering? Vilka restriktioner och möjligheter finns?

Anna Ulfsdotter Forssell, advokat, Delphi

Vilka delar i upphandlingen är det möjligt att förhandla om?

Vilka delar av kontraktet är det möjligt att förhandla om: priser, kvalitet, avtalsvillkor, utvärderingskriterier?

Joakim Lavér, advokat, Hannes Snellman

10:40

Paus för kaffe och fika

Vilka kompletteringar är möjliga att begära av ett anbud?

Vilka möjligheter och skyldigheter finns det för den upphandlande myndigheten att be en leverantör att förtydliga eller komplettera ett inlämnat anbud?

Pia Hedström, upphandlingschef, Regeringskansliet

Hur mycket får man ändra i avtalet efter upphandlingen?

Ett avtal kan sträcka sig över lång tid. Behov och omvärld förändras under den tiden. Hur pass vittgående förändringar går det att göra av ett upphandlat avtal utan att bryta mot lagen?

Olof Larsberger, advokat, Hannes Snellman

När behöver en upphandling inte göras?

Vilka undantag från upphandling finns idag?

Erik Olsson, advokat, Delphi

12:40

Lunch

Under vilka förutsättningar får en upphandling avbrytas?

Nya fakta eller nya förutsättning som uppstår under upphandlingen kan innebära att upphandlaren vill avbryta upphandlingen. Men vilka skäl är godtagbara för att avbryta upphandlingen och hur bör upphandlande myndigheten agera?

Åsa Edman, chefsjurist, SKL Kommentus

Hur får man ta referenser?

Vad gäller för referenser som utvärdering och kvalificering. Kan upphandlaren ersätta en angiven referent mot en referent från den egna organisationen? Hur kan man navigera så att referenstagningen klarar överprövning?

Lina Håkansson, advokat, Bokwall Rislund Advokatbyrå

14:50

Paus för kaffe och fika

Vad är ett onormalt lågt anbud och hur kan det uteslutas?

Låga anbudspriser, nollbud eller till och med minusbud förekommer i upphandlingar. När går det att klassificera den här typen av anbud som onormalt låga och vad kan den upphandlande myndigheten göra om den ösnakr utesluta leverantören med det långa anbudet?

Carl Bokwall, advokat, Bokwall Rislund Advokatbyrå

När kan en leverantör uteslutas från upphandlingen?

När kan mutbrott, bristande kontraktsuppfyllning eller allvarligt fel i yrkesutövningen göra det möjligt att utesluta en leverantör? Hur ska man gå tillväga för att uteslutningen ska gå rätt till?

Helene Molander, bolagsjurist, Postnord

Ställ dina frågor direkt till juristerna

Här ges du möjlighet att få svar på dina frågor om upphandlingsjuridik av Sveriges ledande upphandlingsjurister.

17:00

Mingel

Diskutera dagen över ett glas vin, öl eller alkoholfritt alternativ och nätverka med kollegor!

Dagens talare

Plats: Grand Hotel, Stockholm

Anmälan

Upphandlingsjuridik i praktiken arrangeras på Grand Hotel i Stockholm.

Dagen inleds med registrering och enklare frukost från 08:30. En timme senare börjar programmet. Dagen avslutas 16:30 och då är det hög tid för mingel. Stanna gärna kvar och diskutera dagen och nätverka med upphandlare, inköpare, jurister och leverantörer!

Datum: 25 maj

Tid: 09.30-17.00

Pris: 3 900 kronor ex moms om du är på plats, 1 500 kronor ex moms om du följer vår sändning på webben. Här kan du testa om din webbläsare uppfyller kraven för att se sändningen: tryck här!

Registrera dig nu – antalet platser är begränsat!

Våra partners

Visma

Visma är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköp, betalning, butiksdata, IT-projekt, anbud och upphandling. 5 400 anställda, varav 1 600 i Sverige, förenklar och effektiviserar verksamhets-processer hos 340 000 kunder i både privat och offentlig sektor.

Upphandlingsverktyget Visma TendSign är ett system för att skapa upphandlingar, ta in och utvärdera anbud samt sluta avtal och lägga upp avtalskataloger. Verktyget är webbaserat och används idag av cirka 800 upphandlande organisationer och 30 000 leverantörer med anbudsgivarkonton. Läs mer på www.tendsign.com.

Inköps- och fakturahanterinslösningen Visma Proceedo effektiviserar processer för avtalshantering, inköp, beställning och fakturahantering och gör att du på ett enkelt sätt får kontroll över inköp, kostnader och kvalitet. Läs mer på www.visma.se/proceedo.

Kontakt