Upphandling24 är för sjunde året i rad på plats i Almedalen första veckan i juli, närmare bestämt 4-6 juli. Almedalsveckan, Sveriges största politiska mötesplats, är unik i Sverige och övriga världen med sin öppenhet och tillgänglighet.
Representanter från både offentlig och privat sektor blandas i en mix som är svår att slå när det gäller möjligheten att träffa politiker, beslutsfattare och opinionsbildare. Chansen att nätverka och bredda ditt kontaktnät är mycket stora.
Precis som föregående år kommer vi på Upphandling24 att erbjuda vår scen till dig som lever och andas upphandling – eller som vill göra det i framtiden! Om du inte har möjlighet att vara på plats livesänder vi självklart samtliga våra seminarier på webben.
Intresseanmälan
Anmäl dig nedan för att löpande få information om vår medverkan i Almedalen 2017. Du kommer då att få mejl om uppdateringar så som nya programpunkter, när vi har bokat talare etcetera. Du förbinder dig inte till någonting och du kan enkelt avregistrera dig.
Program
Tisdag
4 juli
09:00
Heta stolen: Ardalan Shekarabi
Under 45 minuter ställer vi frågor till Ardalan Shekarabi, Sveriges civil- och upphandlingsminister. Har du en fråga till ministern? Mejla ns@uh24.se
10:00
Halvår med de nya upphandlingslagarna – vad gillar vi, vad ogillar vi och vad kan vi se fram emot?
Vid årsskiftet infördes de nya upphandlingslagarna. Även om syftet var att förenkla regelverket befarade många att det snarare skulle krångla till det för leverantörer och upphandlare. Främst riktades kritik mot regelverkets omfattning med ett stort antal paragrafer – sammanlagt nästan tusen. Kritikerna menade att det är svåröverskådligt och därmed svårt att tillämpa. Eller medger den nya upphandlingslagstiftningen utrymme för flexiblare och effektivare förfaranden så som den nya lagens bejakare anser?
Har ESPD, som enligt Upphandlingsmyndigheten är en av de mest praktiskt betydelsefulla nyheterna i den nya lagstiftningen, förenklat tillvaron för leverantörer och upphandlare?
Ger de nya reglerna om tillåtna ändringar i upphandlande avtal den praktiska och ekonomiska betydelse som en del anser?
Ställs fler och bättre sociala krav vid upphandlingar nu när lagstiftningen utökat möjligheten?
Har upphandlarna börjat förhandla i större utsträckning?
Har kritikernas farhågor besannats eller har lagstiftningens tillskyndare fått rätt i sina hyllningar?
Debatten leds av Shaniaz Hama Ali.
Arrangör: Colligio
Deltagare: Anna Ulfsdotter Forssell, partner och advokat, Delphi Advokatbyrå, Ulrica Dyrke, jurist konkurrens offentlig upphandling, Företagarna, Oskar Taxén, jurist och utredare, Kommunal, Shaniaz Hama Ali, upphandlingsjurist, Colligio
11:00
GDPR/Dataskyddsförordningen ♥ LOU – ett omöjligt äktenskap eller ”match made in heaven”?
I maj 2018 ersätts den svenska personuppgiftslagen av den nya dataskyddsförordningen (GDPR). Detta innebär nya och i viss mån strängare krav på hur personuppgifter får behandlas och hanteras.
För upphandlande myndigheter och enheter är den praktiska konsekvensen av dataskyddsförordningen att ett flertal leverantörer kommer att behöva justera befintliga avtal för att kunna efterleva det nya regelverket. Samtidigt har vi sedan den 1 januari i år tre nya lagar på upphandlingsområdet där det för första gången regleras vilka ändringar som får göras i upphandlande kontrakt och ramavtal.
Frågan är hur upphandlande myndigheter och enheter kan tillgodose GDPR:s krav utan att bryta mot upphandlingsreglerna? Caroline Sundberg och Sara-Li Olovsson, båda advokater på advokatfirman Delphi, resonerar kring hur man kan förhålla sig till båda dessa regelverk. Missa inte detta tillfälle att få svar på dina frågor och förhoppningsvis bli lite klokare!
Arrangör: Delphi
Deltagare: Caroline Sundberg, advokat, Delphi, Sara-Li Olovsson, advokat, Delphi
12:00
Förenkla upphandlingsreglerna!
I LOU-direktiven finns utrymme för förenklingar som Sverige inte valt att använda sig av. Varför ska Sverige reglera allt när vi inte måste? Hur skulle det kunna se ut i LOU om vi använde oss av de förenklingar som LOU-direktivet ger? Vi ger exempel: Vilka fördelar finns? Finns det några nackdelar? Vi diskuterar vilka förenklingar de upphandlande myndigheterna skulle tjäna på och varför, kopplat till de praktiska processerna och upphandlarens vardag.
Arrangör: Karnov Group
Deltagare: Anna Ulfsdotter Forssell, advokat, Delphi, Martin Kruse, verksamhetsområdeschef, Arbetsförmedlingen, Pontus Holmberg, Business Development Manager, Karnov
13:00
Våga reformera upphandlingsreglerna!
Varje år genomförs offentliga upphandlingar till ett värde som motsvarar cirka 15 procent av Sveriges BNP. Enligt färsk statistik ökar antalet överprövningar av dessa upphandlingar i Sverige drastiskt.
Under 2016 inkom mer än 5000 ansökningar till våra olika förvaltningsdomstolar. Merkostnaderna för detta i form av såväl tid som pengar är omfattande och är betydligt högre än vad som är rimligt. Något behöver göras!
Vi har tre konkreta förslag som skulle kunna minska antalet onödiga överprövningar och därmed öka effektiviteten i den offentliga affären samtidigt som det skulle avlasta förvaltningsdomstolarna. Alla vinner på detta – nu är tiden inne att agera!
Arrangör: Ramberg Advokater
Deltagare: Björn Bergström, senior Associate, Ramberg Advokater, Johan Stern, advokat och partner, Ramberg Advokater, Stefan Holm, näringspolitisk expert, Almega, Roger Himmelsköld, upphandlingschef, Uppsala universitet och styrelseledamot i SOI
14:00
Så kan offentlig upphandling bidra till minskat antibiotikafotavtryck
Antibiotikaresistens är ett av vår tids stora folkhälsohot. Samtidigt som Sverige varit framgångsrikt i att minska antibiotikan i djurproduktion, så används ohållbara mängder i flera av de stora exportörerna av kött till den svenska marknaden. Danmark är ett exempel på att det går att förena hög produktivitet med reducerad antibiotikaförbrukning. Man har också på senare år påbörjat utveckla helt antibiotikafri produktion. Genom att ställa relevanta krav i offentlig upphandling går det att förena ett brett upphandlingsunderlag med ett bidrag till minskad global antibiotikakonsumtion och minskad användning av de antibiotika som WHO pekat ut som kritiskt viktiga för människor.
Arrangör: Landbrug og Fødevarer
Deltagare: Andreas Berggren, vd, Fazer Food Services, Åsa Coenraads, riksdagsledamot, Moderaterna, Jenny Lundström, regionråd, Miljöpartiet, Nicolaj Christoffersen, sektorsdirektör, Landbrug & Fødevarer, Ann-Christin Nykvist, bred erfarenhet från statsförvaltningen i roller som bl.a. jordbruksminister (S), statssekreterare och generaldirektör.
15:00
Värdebaserade vården – var är den?
Det råder ingen tvekan om att det finns en stark vilja för att arbeta med värdebaserad vård inom svensk sjukvård – men vad görs egentligen för att gå från ord till handling? De senaste två åren har OneMed tillsammans med våra kunder aktivt arbetat med värdebaserad vård genom initiativ som bidragit till påtagliga förbättringar – för patienter såväl som för vårdekonomi. Med dessa bevisade resultat och vårdens väl kända utmaningar ställer vi oss frågan – varför anammas inte detta av fler och i högre takt? Hur kan vi tillsammans säkerställa att detta syn- och arbetssätt sprids i hela Sverige och Europa?
Var med och diskutera lösningar med oss i Almedalen. I panelen möter ni Johan Falk, koncernchef Onemed, med spännande gäster.
Arrangör: OneMed
Moderator: Eva Nilsson Bågenholm, Kvalitetsdirektör, Humana
Deltagare: Johan Falk, vd, OneMed, Karin Lundström, landstingsråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Västerbottens läns landsting (S)
Onsdag
5 juli
09:00
Heta stolen: Inger Ek
Under 45 minuter ställer vi frågor till Inger Ek, Upphandlingsmyndighetens generaldirektör. Har du en fråga till generaldirektören? Mejla ns@uh24.se
10:00
Hur håller vi reda på de 600 miljarderna? – ett år med en nationell upphandlingsstrategi
Sommaren 2016 lanserades regeringens nationella upphandlingsstrategi, med syfte att lyfta de offentliga inköpen till en strategisk nivå. En strategisk användning av upphandling är en förutsättning för att offentlig sektor ska nå sina verksamhetsmål och göra goda affärer. På detta seminarium diskuteras den nationella strategin och hur den implementerats. Hur långt har offentliga Sverige kommit och vad finns kvar att göra?
Arrangör: Upphandlingsmyndigheten
Deltagare: Inger Ek, generaldirektör Upphandlingsmyndigheten, Anna Lipkin, strateg, Upphandlingsmyndigheten, Karin Peedu, upphandlingsstrateg, SKL, Anders Ekholm, vice vd, Institutet för framtidsstudier, Leif Denneberg, generaldirektör, Jordbruksverket.
11:00
Sluta klaga – se fördelarna med de nya upphandlingslagarna
Den 1 januari 2017 trädde tre nya upphandlingslagar i kraft. Seminarierna om dessa har avlöst varandra och ofta lyfts nackdelar och oklarheter samt problem fram. Det är dags att lyfta fram några fördelar.
Advokaten och delägaren Anna Ulfsdotter Forssell, advokatfirman Delphi, leder en debatt som utmanar det vanliga, nämligen en debatt som vill lyfta fram några av de fördelar och möjligheter som de nya upphandlingslagarna ger. Bland dessa kan nämnas möjligheten att köpa från inköpscentral som agerar grossist, utländska inköpscentraler – vilka möjligheter finns att göra bra inköp från sådana, ta sociala hänsyn i upphandlingarna och dra fördel av detta, tydlig reglering av ändring i upphandlade avtal, fler och nya undantag från upphandlingslagarna m.m.
Arrangör: Delphi
Deltagare: Martin Magnusson, upphandlingssamordnare, Region Värmland och vice ordförande SOI, Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd, SKL Kommentus, Anna Lefevre Skjöldebrand, vd, Swedish Medtech, Carin Carlsson, upphandlingsstrateg, Stockholms stad – utlånad till Upphandlingsmyndigheten, Roger Ahlgren, Strategic Business Manager, Johnson & Johnson, Anna Ulfsdotter Forssell, advokat och partner, Delphi
12:00
Krocken mellan den kommersiella hyresverkligheten och LOU – Varför uppstår den och hur kan den hanteras?
Myndigheters verksamhet kräver ofta specialanpassade lokaler. Vid kommersiell hyra inkluderas i regel hyresgästanpassningarna i hyresavtalet. Krocken mellan den kommersiella hyresverkligheten och upphandlingslagstiftningen, som i de flesta situationer kräver att avtal som omfattar entreprenadarbeten konkurrensutsätts, medför att myndigheterna tvingas till en svår balansgång för att tillgodose sina lokalbehov om en domstolsprocess ska kunna undvikas.
Enkelt uttryckt: parterna vill ingå sedvanliga kommersiella hyresavtal och är överens om vilka villkor som ska gälla, men hindras av upphandlingslagstiftningen. Går det att finna en lösning som accepteras av båda parter och som dessutom är förenlig med upphandlingslagstiftningen?
Under seminariet belyser vi denna problematik och diskuterar olika lösningar för att praktiskt hantera problematiken i form av en paneldebatt.
Arrangör: Setterwalls
Deltagare: Anders Heintze, delägare och advokat, Setterwalls, Ulf Djurberg, delägare och advokat, Setterwalls, Jessica Schönning, delägare och advokat, Setterwalls, Nicole Hervidsson, advokat, Setterwalls, Lorentz Reige, biträdande jurist, Setterwalls
13:00
Är antalet överprövningar ett tecken på osunt upphandlingsklimat?
I Almedalen i fjol sa civilminister Ardalan Shekarabi att “vi måste få ner antalet överprövningar, de är direkt skadliga.” Visma Commerce ser genom sin Upphandlingsbarometer att andelen upphandlingar som överprövats i princip ligger på samma nivå som 2015. Samtidigt signalerar Konkurrensverket en ökning med 41% av antalet ansökningar om överprövning som inkom till Förvaltningsrätten år 2016 jämfört med år 2015. Hur skall man tolka detta?
Visma Commerce vill tillsammans med juridisk expertis och representanter från både näringsliv och offentlig verksamhet diskutera situationen. Är antalet överprövningar verkligen ett tecken på ett osunt upphandlingsklimat?
Arrangör: Visma Commerce
Deltagare: Marie Ceder, vd, Visma, Johan Svedberg, juridisk expert offentlig upphandling, Claudiu Deak, anbudschef, AcadeMedia Vuxenutbildning, Martin Magnusson, vice ordförande, Sveriges Offentliga Inköpare
14:00
Upphandling – på liv och död
Enligt upphandlingslagarna bör miljöhänsyn, sociala och arbetsrättsliga hänsyn beaktas vid upphandlingar om upphandlingens art motiverar det.
– Hur säkerställer vi att de som utför arbete i offentligt upphandlade kontrakt överlever sin arbetsdag?
– Vilket ansvar har det offentliga för att skapa bra villkor vid upphandling inom riskfyllda verksamheter?
– Vilka arbetsmiljörättsliga krav kan ställas i upphandlingar?
– Är det möjligt att ställa ytterligare krav under avtalstiden?
– Hur ska uppställda krav följas upp?
Detta blir en debatt som du inte vill missa!
Arrangör: AG Advokat
Deltagare: Åsa Markström, ställföreträdande inköpschef, Trafikverket, Olof Johnson, chefsjurist, Sveriges Byggindustrier, Fredrik Sirberg, regionsekreterare regionledningen, Byggnads Stockholm-Gotland, Peter Helander, riksdagsledamot, Centerpartiet, Liselott Fröstad, advokat och partner, AG Advokat, Viktoria Edelman, advokat och partner, AG Advokat
15:00
Vad gör vi när pengarna tar slut?
Offentlig sektor har ställt ut löften om investeringar för hundratals miljarder kronor. Alltifrån nya järnvägar, vägar, sjukhus, skolor och bostäder. Finns det verkligen pengar till att förverkliga alla löften och vad gör vi om inte pengarna räcker till?
Det finns redan exempel på att viktiga investeringar trängs undan av andra viktiga investeringar eller att de skjuts upp på grund av bristande resurser i allmänhet. Är medborgarna beredda att acceptera kraftigt höjda skatter för att finansiera infrastruktursatsningar? Är det rimligt att ny infrastruktur betalas av det nuvarande skattekollektivet eller ska framtida generationer vara med att betala och hur gör man i så fall på bästa sätt? Kan ett utökat användande av koncessionsupphandlingar och OPS (Offentlig Privat Samverkan) med privata finansieringsalternativ vara ett alternativ till offentligt finansierad infrastruktur? Kommer tidigare politiska låsningar att försvinna?
Arrangör: Hannes Snellman
Deltagare: Joakim Laver, advokat och partner, Hannes Snellman, Fredrik Olsson, advokat och partner, Hannes Snellman, Stefan Glevén, partner EQT Partners AB och investeringsrådgivare till EQT:s infrastrukturfonder, Johan Karlström, VD och koncernchef, Skanska, HG Wessberg, Sverigeförhandlingen
Torsdag
6 juli
10:00
Vilka blir årets viktigaste frågor i upphandlingsdebatten?
Vilka blir de stora snackisarna i år? Vilka frågor och problemställningar har lyfts under veckan? Tillsammans summerar vi årets debatt så att du är fullt uppdaterad över vilka frågor som kommer att vara i fokus i inom upphandlingsområdet i höst.
Under Almedalsveckan pågår över 100 seminarier som berör upphandling och inköp. Detta seminarium fångar med hjälp av publiken upp det viktigaste som har kommit fram under dessa dagar – men också det som vi kanske borde ha pratat mer om. Publiken är Almedalens mest värdefulla resurs. Kom och medverka och hjälp oss att sammanfatta Almedalen 2017! Det kommer att finnas stora möjligheter att ställa frågor till panelen, men även att tala om vilken du tycker var den hetaste upphandlingsfrågan 2017. Till vår hjälp har vi en erfaren moderator som skickligt modererar oss alla – samt en erfaren och insatt panel med olika perspektiv.
Arrangör: Sveriges Offentliga Inköpare, SOI
Deltagare: Fredrik Tamm, vd, DoubleCheck, Anna Ulfsdotter Forsell, advokat och delägare, Delphi, Ann-Heléne Klasson, upphandlare, Halmstads Fastighets AB och årets inköpare 2017, Ewa-Lotta Löwstedt Lundell, vd, SKL Kommentus, Iqbal Musaji, koncerninköpschef, Borås kommun, Ziyene Melki, upphandlare, Malmö Stad och vinnare av Genikampen, Stefan Holm, näringspolitisk expert, Almega, Martin Magnusson, vice ordförande, SOI, Roger Himmelsköld, styrelseledamot, SOI
Moderator: Gabriella Ahlström
På scen

Ardalan Shekarabi
Civilminister, Socialdemokraterna

Stefan Glevén
partner, EQT Partners AB och investeringsrådgivare till EQT:s infrastrukturfonder

Sara-Li Olovsson
Advokat, Delphi
Sara-Li Olovsson är specialiserad inom offentlig upphandling inom den klassiska sektorn och inom försörjningssektorerna. Sara-Li har betydande erfarenhet av att arbeta med såväl upphandlande myndigheter som upphandlande enheter och leverantörer. Detta har gett henne en bättre förståelse för de olika aspekterna av offentlig upphandling. Hon har bistått klienter i alla faser av en upphandlingsprocess, t.ex. rådgivning i samband med förberedelser inför offentliga upphandlingar, upprättande av förfrågningsunderlag för upphandlande myndigheter och enheter, upprättande av anbud för leverantörer och biträde vid utformning av frågor och svar under anbudstiden. Vidare har hon representerat klienter i ett stort antal överprövningsmål i de svenska förvaltningsdomstolarna samt i skadeståndsmål i allmän domstol.

Caroline Sundberg
Advokat, Delphi
Caroline är advokat och specialiserad inom IT-rätt. Hon har omfattande erfarenhet av legala frågor avseende informationshantering och säkerhet samt av att upprätta och förhandla outsourcingavtal för såväl privata som offentliga verksamheter.

Shaniaz Hama Ali
upphandlingskonsult, Colligio
Shaniaz Hama Ali har en juristexamen och kommer närmast från Setterwalls Advokatbyrå där hon jobbat som biträdande jurist och var verksam inom områdena IT-rätt, immaterial- och marknadsrätt samt EU- och konkurrensrätt. Shaniaz har erfarenhet av att biträda såväl upphandlande myndigheter som leverantörer i alla faser av upphandlingsprocessen och arbetar löpande med såväl processer som strategisk rådgivning inom området offentlig upphandling.

Inger Ek
generaldirektör, Upphandlingsmyndigheten
Inger Ek är generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten sedan 15 april 2016. Jurist och tidigare VD för Upphandlingsbolaget i Göteborg och innan dess har hon haft olika tjänster inom kommunal och statlig verksamhet, bland annat som stadsjurist och upphandlingschef i Mölndal samt förvaltningsjurist på Vägverket.

Johan Karlström
Vd och koncernchef, Skanska

Joakim Lavér
advokat och partner, Hannes Snellman
Joakim Lavér är advokat och partner vid Hannes Snellman advokatbyrå. Joakim som ansvarar för advokatbyråns upphandlingsverksamhet har mycket lång erfarenhet av att arbeta med frågor om offentlig upphandling och är en ledande expert inom sitt område.

Anna Ulfsdotter Forssell
Advokat och partner, Delphi
Anna Ulfsdotter Forssell tillhör den absoluta världseliten bland de advokater som är verksamma inom upphandlingsområdet. Hon är en frekvent anlitad talare på såväl publika som privata upphandlingsseminarier och konferenser. Anna är topprankad hos de välrenommerade rankinginstituten Legal500 och Chambers inom Public Procurement, EU and Competition samt Life Sciences och klienter säger att Anna är “very talented” och “a true businesswoman as well as a great adviser”.

Fredrik Olsson
advokat och partner, Hannes Snellman
Fredrik focuses on financing transactions and has vast experience of a wide range of finance related work, such as LBO’s, real estate financings, restructurings, corporate lending and asset finance.

HG Wessberg
förhandlare, Sverigeförhandlingen

Martin Kruse
verksamhetsområdeschef, Arbetsförmedlingen
Martin är chef för upphandlingsavdelningen på Arbetsförmedlingen. Han är ingenjör med flygteknisk inriktning och har jobbat med offentlig upphandling sedan 1997. Först vid Försvarets Materielverk med anskaffning av stridsflygplanssystem, och sedan 2013 vid Arbetsförmedlingen.
Upphandlingsavdelningen vid Arbetsförmedlingen ansvarar för all myndighetens upphandling, både varor och tjänster för myndighetens egna behov och för det arbetsmarknadspolitiska uppdraget. Avdelningen bygger just nu också upp en enhet med successivt ökande ansvar för myndighetens operativa inköp.

Johan Falk
koncernchef, OneMed

Martin Magnusson
avtalscontroller, Landstinget i Värmland
Från att har varit kock skolade Martin om sig till jurist. Han har därefter skaffat sig lång erfarenhet av offentlig upphandling. Först som upphandlingskonsult och idag som avtalscontroller på landstinget i Värmland. Martin har genomfört flertalet livsmedelsupphandlingar och även arbetat med uppföljning av avtalen.

Marie Ceder
VD, Visma Commerce
Marie Ceder är engagerad i debatten kring ett sunt upphandlingsklimat i Sverige och hur digitalisering kan möjliggöra bättre och enklare affärer mellan köpare och säljare. I egenskap av VD för Visma Commerce AB – Nordens största inköps- och anbudsleverantör arbetar hon dagligen med frågor som rör automatisering och effektivisering av offentlig och privat verksamhet. Marie är utbildad jurist och har ett förflutet som inköpskonsult och som bolagsjurist inom IT-branschen och brinner för jämställdhet och framtida ledarskap.

Fredrik Sirberg
regionsekreterare regionledningen, Byggnads Stockholm-Gotland

Peter Helander
riksdagsledamot, Centerpartiet

Viktoria Edelman
advokat och delägare, AG Advokat

Liselott Fröstad
advokat och partner, AG Advokat
Liselott är advokat och delägare på Andersson Gustafsson Advokatbyrå som har mångårig erfarenhet av arbete med offentlig upphandling. Liselott biträder regelbundet leverantörer i upphandlingsärenden med avgivande av anbud, överprövningar av upphandlingar och skadeståndsprocesser.

Olof Johnson
Chefsjurist, Sveriges Byggindustrier

Ulrica Dyrke
Jurist, Företagarna
Expert inom konkurrens och offentlig upphandling och ansvarig inom immaterialrätt.

Stefan Holm
Näringspolitisk expert, Almega
Stefan arbetar som näringspolitisk expert i Almega inom områdena offentlig upphandling, valfrihetssystem och offentlig konkurrens.

Björn Bergström
Jur Kand/Senior Associate, Ramberg Advokater
Björn Bergström har lång erfarenhet av offentlig upphandling och har arbetat i 15 år som jurist och chef inom staten med fokus på offentliga affärer och kommersiell avtalsrätt. Björn har en omfattande praktisk erfarenhet av att genomföra alla delar av en offentlig upphandling, genomföra utbildningar och rådgivningsarbete. Han företräder såväl upphandlande myndigheter och enheter som leverantörer, och tjänsterna omfattar hela eller delar av upphandlings- och anbudsprocessen. Björn är frekvent anlitad som ombud i överprövningsprocesser, som rådgivare och som föreläsare. Björn är medförfattare till boken ”Tio principer för en framgångsrik upphandling” som publicerades på Liber förlag 2015.

Johan Stern
advokat och partner, Ramberg Advokater
Johan Stern ansvarar för rättsområdet offentlig upphandling och arbetar i huvudsak med offentliga affärer och kommersiell avtalsrätt. Han företräder såväl upphandlande myndigheter och enheter som leverantörer, och tjänsterna omfattar hela eller delar av upphandlings- och anbudsprocessen. Johan är frekvent anlitad som ombud vid överprövningsprocesser och som föreläsare på både öppna likväl som klientanpassade utbildningar och seminarier.

Fredrik Tamm
marknadsexpert och grundare, Doublecheck
Fredrik, vd och grundare av DoubleCheck AB, har sedan början av 2000- talet aktivt arbetat för sundare affärer på den offentliga marknaden.
Han är som sakkunnig om den offentliga affären en ofta anlitad talare, krönikör och debattör, bl a i det nationella projektet Anbudsvågen, ett projekt som verkar för att inspirera och engagera fler leverantörer att se möjligheterna i den offentliga marknaden. Syftet med Anbudsvågen är att på sikt få fler anbud vilket skapar en bättre konkurrens.
Fredrik är också en av grundarna till Föreningen Sveriges Offentliga Leverantörer, FSOL, med fokus på att tillvarata leverantörernas intresse för effektivare och rättvis konkurrenssituation i den offentliga affären. Fredrik har också under många år verkat som moderator för inköparnas årliga träff, Upphandlingsdagarna, där den offentliga affären ständigt står i fokus.

Ann-Heléne Klasson
upphandlare, Halmstads Fastighets AB och Årets inköpare 2017
Ann-Heléne, upphandlare på Halmstads Fastighets AB, blev utsedd till Årets inköpare 2017 av SOI med följande motivering:
”Med kunskap och kreativitet har Ann-Heléne Klasson visat möjligheterna med nytänkande lösningar inom regelverkets ramar. Hon visar på ett hållbart strategiskt tankesätt med metoder som inkluderar och gynnar hela inköpsprocessen för såväl köpare som säljare. Med fokus på socialt ansvar, funktion och kvalité har Ann-Heléne Klasson med en positiv, ödmjuk inställning både utmanat och utvecklat Halmstads Fastighets AB:s upphandlingsarbete. Ann-Heléne Klasson är välförtjänt mottagare av utmärkelsen Årets inköpare 2017.”

Eva-Lotta Löwstedt Lundell
VD, SKL Kommentus
Eva-Lotta Löwstedt Lundell är VD och koncernchef för SKL Kommentus AB.
Hon har arbetat operativt och i ledningsfunktioner med inköp- och upphandlingsfrågor i många år, bland annat som inköpschef på Sveriges Television och inköpsdirektör på Statskontoret, då ansvarig för den statliga inköpssamordningen.
Eva-Lotta har ett mångårigt engagemang i upphandlingsfrågor inom offentlig sektor och har arbetat för att lyfta förståelsen och kunskapen för dess strategiska betydelse, bland annat genom sitt engagemang som styrelseledamot och ordförande i SOI.

Roger Himmelsköld
Styrelseledamot, Sveriges Offentliga Inköpare, och upphandingschef, Uppsala universitet
Hitta hit!
Plats: Mellangatan 11, Visby
Kontakt
Christine Karlsson
Konferensansvarig
08 453 60 54
Flora Waardahl
Marknadsansvarig
070 141 07 39
Tomas Dahl
Affärschef
Mejla Tomas
070 980 17 42