Välkomna till en dag där vi lägger vårt fokus på avtalsuppföljning. Det är en av de mest outnyttjade källorna till effektivt inköpsarbete, där vi kan göra besparingar och skapa medel att använda till utveckling och skapa mervärde i verksamheten. Vi har samlat talare som representerar parter och roller, som kan bidra till att underlätta ditt och din organisations arbete med att följa upp avtalen och realisera det potentiella värdet i leveransen.
Vi fortsätter vårt framgångsrika koncept med dialog mellan deltagarna, sittandes kring runda bord. En möjlighet att bygga förtroende och skapa värdefulla relationer.
Dagen erbjuder
- En heltäckande dag kring avtalsuppföljning
- Inspiration till att ta nästa steg i ditt arbete med avtalsuppföljning
- Hur man arbetar hållbart och effektivt med avtalsuppföljning
- Hur man får loss resurser, så att man kan arbeta med avtalsuppföljning
- Framgångsrik avtalsimplementering och samverkan med verksamheten
- Tänk nytt – innovativa sätt att följa upp avtal
- Upphandlare och leverantörer i samverkan kring uppföljning – hur går det till?
- Mat, dryck och AW
Talare

Björn Bergström
Jur Kand/Senior Associate, Ramberg Advokater
Björn Bergström har lång erfarenhet av offentlig upphandling och har arbetat i 15 år som jurist och chef inom staten med fokus på offentliga affärer och kommersiell avtalsrätt. Björn har en omfattande praktisk erfarenhet av att genomföra alla delar av en offentlig upphandling, genomföra utbildningar och rådgivningsarbete. Han företräder såväl upphandlande myndigheter och enheter som leverantörer, och tjänsterna omfattar hela eller delar av upphandlings- och anbudsprocessen. Björn är frekvent anlitad som ombud i överprövningsprocesser, som rådgivare och som föreläsare. Björn är medförfattare till boken ”Tio principer för en framgångsrik upphandling” som publicerades på Liber förlag 2015.

Petra Rantzow
Inköpschef, Helsingborgs stad
Petra Rantzow har lång erfarenhet av inköp, främst från näringslivet i globala inköpschefsroller. Hon valde att ta steget till offentlig sektor och stormtrivs med det nya uppdraget att leda inköpsenheten i Helsingborg. Det som främst motiverar Petra är att skapa engagemang och nå resultat. Hälften vågat – hälften vunnet är hennes måtto.

Egil Nylén
Affärsenheten, Upphandlingsmyndigheten
Egil Nylén arbetar sedan oktober 2017 på Upphandlingsmyndigheten som upphandlingsspecialist. Egil Nylén har mångårig erfarenhet inom offentlig upphandling och har hållit många utbildningar inom området. Egil har också ingått i SOI:s styrelse under flera år. Innan tjänsten på Upphandlingsmyndigheten var Egil upphandlingschef i Umeå kommun under nio år. Ansvaret där de sista åren var driva ett projekt som innebar att effektivisera hela inköpsprocessen.

Anna Halvordsson
Inköpsanalytikern, Försvarets materielverk

Robin Ingbrant
Kategoriledare, Försvarets materielverk
Robin har mångårig erfarenhet av att upphandla IT-tjänster enligt LOU/LUFS. I rollen som kategoriledare leder Robin kategoriteamet på FMV som anskaffar IT-tjänster till Försvarsmakten och FMV. Rollen innebär även ansvaret för att ta fram, implementera och följa upp kategoristrategier avseende IT-tjänster.

Camilla Alfredsson
Teamchef verksamhetsstöd och hållbarhet, Helsingborgs stad
Camilla Alfredsson har jobbat med hållbarhetsfrågor inom offentlig sektor i över 20 år. Numera brinner hon för att koppla ihop stadens inköp av varor och tjänster med hållbarhet. Avtalsuppföljning är en viktig pusselbit för att få effekt i arbetet – för vi vill ju inte att den som ljuger bäst vinner! Hennes motto är att ”Dä årner säj”.

Magnus Rehnström
Contract Lifecycle Management, Visma Commerce
Magnus har i ca 10 år arbetat med upphandlingssystemet TendSign i olika roller och nu också med Visma CLM (Contract Lifecycle Management) på Visma Commerce. Med sig i bagaget in på Visma har Magnus en lång erfarenhet av arbete med offentlig upphandling, inom stat, kommun och landsting. Brinner för elektronisk upphandling och avtalsuppföljning!

Åsa Dahlström
Avtalscontroller, Landstinget i Värmland
Har erfarenhet av att driva större projekt, har ett stort engagemang och vilja att utveckla både strukturer, rutiner och människor. Började som avtalscontroller i landstinget i Värmland för 6 år sedan, utan någon som helst erfarenhet av upphandling.
Ett gott samarbete i den egna arbetsgruppen och modet att våga är en förutsättning för att införa rutiner kring avtalsuppföljning. Därefter är implementering ett fokusområde – utan implementering ingen avtalstrohet. Uppföljning borde vara av intresse för alla parter, både inom den egna organisationen, avtalsparter och medborgare. Tillsammans kan vi använda skattepengar på ett klokt sätt.
Mitt ledord är att det bättre att göra någonting än ingenting.

Johan Lundvall
VD, Colligio
Johan är i botten civilingenjör samt har universitetsstudier inom både marknadsföring och organisation. Johan har i 20 år arbetat i olika roller inriktade på inköps-/upphandlingsutveckling, varav de flesta varit i ledande befattning. Drygt 10 år av detta har skett i stora privata bygg- och fastighetsrelaterade koncerner. Sedan 2006 har Johan arbetat inom offentlig upphandling, först som inköps- upphandlingschef på ett större kommunalägt bolag och senare som vd på upphandlingskonsultbolag.

Sabina Johansen
Strategisk rådgivare, InExchange
Sabina hjälper kunder att driva upp sina e-fakturavolymer, att visualisera informationen i fakturorna och säkerställa den digitalisering som kommer att bli obligatorisk i offentlig upphandling. Jobbar som strategisk rådgivare och arbetar regelbundet med BI. Att läsa av marknadens behov och föreslå kloka lösningar är hennes specialitet. Har sin bakgrund inom handel och IT. Tjänstgjorde i sju år som marknadsansvarig inom Ica och guidade under sin tid i IT-branschen lokala företag att hitta rätt utrustning.

Lennart Wallin
Lennart Wallin, Örebro kommun
Uppdateras löpande
PROGRAM
08:00
Registreringen öppnar
Starta dagen med en rykande kopp färskt kaffe eller te och smörgås
09:00
Välkomna
Dagens moderator Björn Bergström inleder dagen
09:15
Avtalsuppföljning, vad krävs för ett lyckat resultat?
Hur får man loss resurser, så att man kan arbeta med avtalsuppföljning? Vikten av att förstå att det behövs olika incitament i kommunikationen med
olika målgrupper; politik – ledning – verksamhet och individ. Hur Upphandlingsmyndigheten kan ge stöd – vidareutveckling av vägledningen.
Egil Nylén, Affärsenheten, Upphandlingsmyndigheten
09:45
Diskussion runt bordet
10:00
Paus för kaffe och fika
10:30
Uppföljning ur ett kategoristyrningsperspektiv
Anna och Robin från FMV berättar om hur kategoristyrning som arbetssätt leder till en bredare uppföljning, där avtalsuppföljning är en del. Detta tydliggörs i ett praktiskt exempel. Vidare delar de med sig om vilka roller krävs för detta arbetssätt samt de metoder och verktyg de använder.
Robin Ingbrant och Anna Halvordsson, FMV
11:00
Diskussion runt bordet
11:15
Avtalsuppföljning i praktiken – på ett nytt sätt
Lyft fram avtalet i ljuset och låt avtalsförvaltningen bli levande genom hela avtalstiden. Skapa struktur, förenkla arbetet och få med verksamheten i uppföljningen. Tillsammans med kund berättar Magnus om hur det går till.
Magnus Rehnström, Visma Commerce AB
För mer information mejla magnus.rehnström@visma.se
11:45
Diskussion runt bordet
12:00
Lunch
12:45
Avtalsuppföljning handlar inte bara om nyckeltal men det är ett viktigt verktyg för att uppnå inköpsstyrning.
Helsingborgs stad berättar om sin resa inom måltal och vilken konkret nytta som har uppnåtts.
Petra Rantzow och Camilla Alfredsson, Helsingborgs stad
13:15
Diskussion runt bordet
13:30
När pengarna fullständigt rinner ut från den upphandlande organisationen – vad göra?
Ta del av ett framgångsrikt exempel från den privata sektorn.
Avtalsrevision, en modell som driver både leverantör och beställare att
följa överenskomna avtal bättre. Som grädde på moset skapas en bättre
leverantörs- och beställarrelation.
Johan Lundvall, Colligio AB
14:00
Diskussion runt bordet
14:15
Paus för kaffe och fika
14:45
Vetenskap och teori eller bara sunt förnuft?
Med öga för detaljer och besparing i sikte, jobbar Åsa och hennes avtalscontrollerkollegor med avtalsuppföljning. Samarbetet med både verksamheten och leverantörerna, tydliga och enkla processer samt ledningens stöd, är viktiga nycklar för framgångsrik avtalsuppföljning.
Åsa Dahlström, Landstinget i Värmland
15:15
Diskussion runt bordet
15:30
E-fakturans dolda potential
Genom att visualisera och kombinera data skapas ett beslutsstöd, som förenklar att göra strategiska inköp även om man inte har resurser i form av en avtalscontroller. En kund berättar om sitt lyckade arbete att skapa stora besparingar och effektivisera verksamheten. Vad sägs om 6 minuters insats för 360 000 kr kreditering från felfakturerande leverantör?!
Sabina Johansen, InExchange och Lennart Wallin, Örebro kommun
För mer information mejla lennart.wallin@orebro.se
15:50
Diskussion runt bordet
16:05
Uppföljningens psykologi, highlights och sammanfattning
Dagens moderator Björn Bergström summerar dagen.
16:30
Mingel
Med reservation för ändringar
Det här får du med dig
Praktiska tips och verktyg som du kan implementera i ditt arbete redan nästa dag
Nya kontakter som brinner för avtalsförvaltning
Tillgång till presentationer och material från dagen
Praktisk info
Datum: 22 mars
Tider:
Registrering/frukost 08.00-09.00
Program 09.00-16.30
Mingel 16.30-18.00
Plats: Operaterrassen, samma hus som Operakällaren
Adress: Karl XII:s torg, Stockholm
Bli bordsvärd
Är du leverantör och vill bli bordsvärd på denna konferens? Kontakta affärschef Tomas Dahl, 070 980 17 42, tomas.dahl@idg.se.
Kontakta oss
Christine Karlsson
Konferensansvarig
Mejla Christine
08 453 60 54
Flora Waardahl
Marknadsansvarig
Mejla Flora
070 141 07 39
Tomas Dahl
Affärschef
Mejla Tomas
070 980 17 42
Ulrika Ajax
Programansvarig
Mejla Ulrika
070 266 05 66