UPPHANDLING24 KONFERENS

Avtalsuppföljning

22 MARS 2018 | STOCKHOLM

BOKA HÄR

[ultimatesocial_false networks=”facebook, twitter, linkedin” count=”false”]

Avtalsuppföljning – 22 mars 2018

Välkomna till en dag där vi lägger vårt fokus på avtalsuppföljning. Det är en av de mest outnyttjade källorna till effektivt inköpsarbete, där vi kan göra besparingar och skapa medel att använda till utveckling och skapa mervärde i verksamheten. Vi har samlat talare som representerar parter och roller, som kan bidra till att underlätta ditt och din organisations arbete med att följa upp avtalen och realisera det potentiella värdet i leveransen.

Vi fortsätter vårt framgångsrika koncept med dialog mellan deltagarna, sittandes kring runda bord. En möjlighet att bygga förtroende och skapa värdefulla relationer.

Dagen erbjuder

  • En heltäckande dag kring avtalsuppföljning
  • Inspiration till att ta nästa steg i ditt arbete med avtalsuppföljning
  • Hur man arbetar hållbart och effektivt med avtalsuppföljning
  • Hur man får loss resurser, så att man kan arbeta med avtalsuppföljning
  • Framgångsrik avtalsimplementering och samverkan med verksamheten
  • Tänk nytt – innovativa sätt att följa upp avtal
  • Upphandlare och leverantörer i samverkan kring uppföljning – hur går det till?
  • Mat, dryck och AW
Anmäl dig idag!

Talare

Uppdateras löpande

PROGRAM

08:00

Registreringen öppnar

Starta dagen med en rykande kopp färskt kaffe eller te och smörgås

09:00

Välkomna

Dagens moderator Björn Bergström inleder dagen

09:15

Avtalsuppföljning, vad krävs för ett lyckat resultat?

Hur får man loss resurser, så att man kan arbeta med avtalsuppföljning? Vikten av att förstå att det behövs olika incitament i kommunikationen med
olika målgrupper; politik – ledning – verksamhet och individ. Hur Upphandlingsmyndigheten kan ge stöd – vidareutveckling av vägledningen.

Egil Nylén, Affärsenheten, Upphandlingsmyndigheten

PRESENTATION

09:45

Diskussion runt bordet

10:00

Paus för kaffe och fika

10:30

Uppföljning ur ett kategoristyrningsperspektiv

Anna och Robin från FMV berättar om hur kategoristyrning som arbetssätt leder till en bredare uppföljning, där avtalsuppföljning är en del. Detta tydliggörs i ett praktiskt exempel. Vidare delar de med sig om vilka roller krävs för detta arbetssätt samt de metoder och verktyg de använder.

Robin Ingbrant och Anna Halvordsson, FMV

PRESENTATION

11:00

Diskussion runt bordet

11:15

Avtalsuppföljning i praktiken – på ett nytt sätt

Lyft fram avtalet i ljuset och låt avtalsförvaltningen bli levande genom hela avtalstiden. Skapa struktur, förenkla arbetet och få med verksamheten i uppföljningen. Tillsammans med kund berättar Magnus om hur det går till.

Magnus Rehnström, Visma Commerce AB

För mer information mejla magnus.rehnström@visma.se

11:45

Diskussion runt bordet

12:00

Lunch

12:45

Avtalsuppföljning handlar inte bara om nyckeltal men det är ett viktigt verktyg för att uppnå inköpsstyrning.

Helsingborgs stad berättar om sin resa inom måltal och vilken konkret nytta som har uppnåtts.

Petra Rantzow och Camilla Alfredsson, Helsingborgs stad

PRESENTATION

13:15

Diskussion runt bordet

13:30

När pengarna fullständigt rinner ut från den upphandlande organisationen – vad göra?

Ta del av ett framgångsrikt exempel från den privata sektorn.
Avtalsrevision, en modell som driver både leverantör och beställare att
följa överenskomna avtal bättre. Som grädde på moset skapas en bättre
leverantörs- och beställarrelation.

Johan Lundvall, Colligio AB

PRESENTATION

14:00

Diskussion runt bordet

14:15

Paus för kaffe och fika

14:45

Vetenskap och teori eller bara sunt förnuft?

Med öga för detaljer och besparing i sikte, jobbar Åsa och hennes avtalscontrollerkollegor med avtalsuppföljning. Samarbetet med både verksamheten och leverantörerna, tydliga och enkla processer samt ledningens stöd, är viktiga nycklar för framgångsrik avtalsuppföljning.

Åsa Dahlström, Landstinget i Värmland

PRESENTATION

15:15

Diskussion runt bordet

15:30

E-fakturans dolda potential

Genom att visualisera och kombinera data skapas ett beslutsstöd, som förenklar att göra strategiska inköp även om man inte har resurser i form av en avtalscontroller. En kund berättar om sitt lyckade arbete att skapa stora besparingar och effektivisera verksamheten. Vad sägs om 6 minuters insats för 360 000 kr kreditering från felfakturerande leverantör?!

Sabina Johansen, InExchange och Lennart Wallin, Örebro kommun

PRESENTATION

För mer information mejla lennart.wallin@orebro.se

15:50

Diskussion runt bordet

16:05

Uppföljningens psykologi, highlights och sammanfattning

Dagens moderator Björn Bergström summerar dagen.

16:30

Mingel

Med reservation för ändringar

Det här får du med dig

Praktiska tips och verktyg som du kan implementera i ditt arbete redan nästa dag

Nya kontakter som brinner för avtalsförvaltning

Tillgång till presentationer och material från dagen

Praktisk info

Datum: 22 mars

Tider:
Registrering/frukost 08.00-09.00
Program 09.00-16.30
Mingel 16.30-18.00

Plats: Operaterrassen, samma hus som Operakällaren

Adress: Karl XII:s torg, Stockholm

PARTNERS OCH MEDVERKANDE ORGANISATIONER

AffärsConcept

AffärsConcept är ett dotterbolag till SKL Kommentus AB. Vår affärsidé är att hjälpa köpare inom offentlig sektor att genomföra lyckade affärer.

Verksamheten består av tre inriktningar: Upphandlingsstöd, Utbildning och Utredning

Vi har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö, varje år genomför vi 300 konsultuppdrag och 150 utbildningsdagar.
AffärsConcept åtar sig endast uppdrag som är till nytta för myndigheter, organisationer och företag som följer lagen om offentlig upphandling.

Colligio

Elgiganten

FMV

Helsingborgs stad

InExchange

Landstinget i Värmland

Upphandlingsmyndigheten

Upphandlingsmyndigheten är en ny modern myndighet som har i uppdrag att utveckla den offentliga upphandlingen. Myndigheten ger stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder för effektiva, innovativa och hållbara offentliga affärer. Besök upphandlingsmyndigheten.se för mer information.

Visera

Visma

Visma är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköp, betalning, butiksdata, IT-projekt, anbud och upphandling. 5 400 anställda, varav 1 600 i Sverige, förenklar och effektiviserar verksamhets-processer hos 340 000 kunder i både privat och offentlig sektor.

Upphandlingsverktyget Visma TendSign är ett system för att skapa upphandlingar, ta in och utvärdera anbud samt sluta avtal och lägga upp avtalskataloger. Verktyget är webbaserat och används idag av cirka 800 upphandlande organisationer och 30 000 leverantörer med anbudsgivarkonton. Läs mer på www.tendsign.com.

Inköps- och fakturahanterinslösningen Visma Proceedo effektiviserar processer för avtalshantering, inköp, beställning och fakturahantering och gör att du på ett enkelt sätt får kontroll över inköp, kostnader och kvalitet. Läs mer på www.visma.se/proceedo.

Avtalsförvaltning AB

e-Avrop

SKL Kommentus

Bli bordsvärd

Är du leverantör och vill bli bordsvärd på denna konferens? Kontakta affärschef Tomas Dahl, 070 980 17 42, tomas.dahl@idg.se.

Kontakta oss

Christine Karlsson
Konferensansvarig
Mejla Christine
08 453 60 54

Flora Waardahl
Marknadsansvarig
Mejla Flora
070 141 07 39

thomas

Tomas Dahl
Affärschef
Mejla Tomas
070 980 17 42

Ulrika Ajax
Programansvarig
Mejla Ulrika
070 266 05 66