UPPHANDLING24 KONFERENS

UPPHANDLA STÄDTJÄNSTER

3 DECEMBER | STOCKHOLM

BOKA HÄR

Upphandla städtjänster

 3 december 2018

Vi fördjupar oss i upphandling och leverans av städtjänster!

Städtjänster har gjort sig känt som svårt att upphandla och få levererade. Alla upphandlande enheter och myndigheter behöver städtjänster och alla medarbetare påverkas eftersom det handlar om deras arbetsmiljö. Även medborgarna påverkas både som besökare i allmänna lokaler och genom att det bekostas av skattemedel.

Visst skulle det vara skönt att ha ett format som fungerar – både vad gäller upphandlingen och upplevelsen av rena lokaler! Vad är det då som gör det så svårt att köpa den kvalitet man vill ha och samtidigt känna sig trygg med att utförarna har schysta anställningsvillkor? Vad är de största utmaningarna? Är INSTA800 lösningen? Hur ser en lyckad upphandling ut och hur blir beställaren nöjd? Möt upphandlare, beställare och leverantörer. Du får också möjlighet att dela med dig av dina erfarenheter. Vägen till framgång är att göra det tillsammans!

Målet är att du som deltagare, när du kommer hem, kan plocka russinen ur dagen och förbättra din del i processen att köpa, beställa och njuta av leveransen av rena lokaler. Målgrupp/deltagare: Upphandlare, beställare/avropare och leverantörer.

Vi fortsätter vårt framgångsrika runda bordskoncept med dialog mellan deltagarna.

Dagen erbjuder

  • En heltäckande dag kring upphandling av städtjänster
  • De största utmaningarna och hur vi kan hantera dem
  • Guldkorn som förbättrar din nästa upphandling
  • Dialog mellan upphandlare, beställare och leverantörer
  • Lunch, fika, färsk frukt och AW
Anmäl dig idag!

Grupprabatt:  Ja, kontakta event@uh24.se

Talare

Programpunkter & talarna uppdateras löpande

PROGRAM

09:00 - 10:00

Registreringen öppnar

Starta dagen med en rykande kopp färskt kaffe eller te och smörgås

10:00 - 10:15

Välkomna

Moderator: Ulrika Ajax, Upphandling24

10:15- 11:15

De största utmaningarna – paneldialog och gruppövning

Vi lyfter fram och synliggör det svåra och utmanande direkt från start. Du som konferensdeltagare har i förväg delat med dig av dina största utmaningar kring upphandling och leverans av städtjänster. Tillsammans i panelsamtal och grupparbeten tar vi oss an dessa och kommer förhoppningsvis till klarhet hur vi kan förenkla, förtydliga och förbättra.

Panel: Kerstin Svensson, Upphandlingschef, Järfälla kommun, Emma Dehmer Unevik, VD, Stockholms Städsystem, Christian Härdgård,  Advokat Senior Associate, advokatfirman  Delphi 

11:15 - 11:30

Bensträckare, frukt och kaffe

11:30 - 11:50

En lyckad upphandling

Järfälla kommun delar med sig av sina bästa tips och erfarenheter för att göra en bra upphandling och få njuta av rena lokaler.

Talare: Kerstin Svensson, Upphandlingschef, Järfälla kommun

11:50 - 12:05

Dialog runt borden

12:05 - 12:50

Lunch

12:50 - 13:10

Hävningsresan

Går det att göra en lyckad hävningsresa? Det här behöver du tänka på inför en hävning av ditt städavtal. Minimera risker genom att tänka efter före.
Christian delar med sig praktiska råd och tips.

Talare: Christian Härdgård,  Advokat Senior Associate, advokatfirman  Delphi 

13:10 - 13:25

Dialog runt borden

13:25 - 13:50

Städa upp en smutsig bransch

Skatteverket berättar om hur man kan minimera risker med oseriösa leverantörer och vilka konsekvenser dessa kan få för verksamheten i alla delar av inköpsprocessen.

Talare: Ewa Nester, Insatsen förebygga från Skatteverket

13:50 - 14:10

Guldkorn från Upphandlarsverige
Vi tittar närmare på Lerums kommuns två senaste upphandlingar av städtjänster som på många sätt kan ses som föredömliga. Här fokuseras inte på lägsta pris. Är de perfekta? Nej, men det finns flera guldkorn att hämta. Vi ska tillsammans vaska fram hur en kommande upphandling ska bli ännu bättre.
 
Modereras av Angelica Jarl, Samhall 
Tillsammans med Berith Olsson , Upphandlare & Jonas Pettersson, Uppföljningsansvarig Serviceenheten Sektor samhällsbyggnad, Lerums kommun 

14:10 - 14:25

Diskussion runt bordet

14:25 - 14:50

Paus för kaffe och fika

14:50 - 15:15

Leverantören som sade ”Nu räcker det!”

Stockholm Städsystem har varit leverantör till den offentliga förvaltningen i många år. För några år sedan slutade de lämna anbud på offentliga upphandlingar. Emma Dehmer Unevik berättar varför, sätter strålkastaren på kryphålen i upphandling och leverans, hur bidragspersonal kan hanteras i upphandlingen och varför man inte behöver ha morötter i avtalet.

Talare: Emma Dehmer Unevik, VD, Stockholms Städsystem

15:15 - 15:35

Uppföljning, när det är enkelt och ger önskat resultat

Vi behöver följa upp avtalet, annars faller LOU. För lite resurser och kompetens försvårar uppföljningsarbetet. Ann-Charlotte Salomonsson och Annika Arno ger konkreta förslag som underlättar och effektiviserar uppföljningsarbetet genom hela inköpsprocessen. Ställ rätt krav – automatisera – se till att få det du behöver från uppföljningssystemet – detta behöver du tänka på vid val av uppföljningssystem.

Talare: Ann-Charlotte Salomonsson, Annika Arvo, Fairdeal Group

15:35 - 15:50

Diskussion runt bordet

15:50 - 16:00

16:00 - 17:00

Avslutning

Mingel

Med reservation för ändringar

Det här får du med dig

Praktiska tips och verktyg som du kan upphandla städtjänster

Nya kontakter som brinner för städtjänster

Tillgång till presentationer och material från dagen

Praktisk info

Datum: 3 december

Tider:
Registrering/frukost 09.00 – 10:00
Program 10:00 – 16:00
Mingel 16.00-17.00

Plats: Clarion Sign

Adress: Östra Järnvägsgatan 35, 101 26 Stockholm

PARTNERS OCH MEDVERKANDE ORGANISATIONER

Järfälla kommun

Skatteverket

Delphi

Stockholms Städsystem

Samhall

lerums kommun

Fairdealgroup

miljöpalatset

miab

Bli bordsvärd

Är du leverantör och vill bli bordsvärd på denna konferens? Kontakta affärschef Tomas Dahl, 070 980 17 42, tomas.dahl@idg.se.

Kontakta oss

Christine Karlsson
Konferensansvarig
Mejla Christine
08 453 60 54

Anna Olsson Marknadsansvarig
Mejla Anna
0733-039886

thomas

Tomas Dahl
Affärschef
Mejla Tomas
070 980 17 42

Ulrika Ajax
Programansvarig
Mejla Ulrika
070 266 05 66