Vi fördjupar oss i upphandling och leverans av städtjänster!
Städtjänster har gjort sig känt som svårt att upphandla och få levererade. Alla upphandlande enheter och myndigheter behöver städtjänster och alla medarbetare påverkas eftersom det handlar om deras arbetsmiljö. Även medborgarna påverkas både som besökare i allmänna lokaler och genom att det bekostas av skattemedel.
Visst skulle det vara skönt att ha ett format som fungerar – både vad gäller upphandlingen och upplevelsen av rena lokaler! Vad är det då som gör det så svårt att köpa den kvalitet man vill ha och samtidigt känna sig trygg med att utförarna har schysta anställningsvillkor? Vad är de största utmaningarna? Är INSTA800 lösningen? Hur ser en lyckad upphandling ut och hur blir beställaren nöjd? Möt upphandlare, beställare och leverantörer. Du får också möjlighet att dela med dig av dina erfarenheter. Vägen till framgång är att göra det tillsammans!
Målet är att du som deltagare, när du kommer hem, kan plocka russinen ur dagen och förbättra din del i processen att köpa, beställa och njuta av leveransen av rena lokaler. Målgrupp/deltagare: Upphandlare, beställare/avropare och leverantörer.
Vi fortsätter vårt framgångsrika runda bordskoncept med dialog mellan deltagarna.
Dagen erbjuder
- En heltäckande dag kring upphandling av städtjänster
- De största utmaningarna och hur vi kan hantera dem
- Guldkorn som förbättrar din nästa upphandling
- Dialog mellan upphandlare, beställare och leverantörer
- Lunch, fika, färsk frukt och AW
Grupprabatt: Ja, kontakta event@uh24.se
Talare

Kerstin Svensson
Upphandlingschef, Järfälla kommun

Ulrika Ajax
Ledare, Upphandling24
Ulrika har arbetat med offentliga inköp sedan 2002. 8 år som upphandlare, 5 år på Lantmäteriet där hon byggde upp och ansvarade för IT-enhetens inköpsfunktion i en centraliseringsprocess. Hon ledde arbetet med att börja arbeta med inköp ur ett strategiskt perspektiv för hela Lantmäteriet och införde bl a kategoristyrning. Ulrika är även utbildad och certifierad förändringsledare. Efter Lantmäteriet varit 2 år som konsult. Idag ansvarar Ulrika för Upphandling24 och det är en fantastisk plattform för att arbeta med hennes mission – att skattemedlen ska användas på bästa sätt.

Ewa Nester
Informatör inom Insatsen Förebyggande arbete , Skatteverket.

Christian Härdgård
Advokat Senior Associate, Advokatfirman Delphi
Christian har mer än 13 års erfarenhet av offentlig upphandling och har en bakgrund som upphandlingssamordnare på statlig myndighet samt från dömande verksamhet på förvaltningsrätt. Sedan 7 år arbetar Christian som advokat och hjälper sina klienter under samtliga delar av upphandlingsprocessen, från förstudier inför upphandling, val av upphandlingsform och utformning av förfrågningsunderlag, till utvärdering av anbud och avtalsförvaltning. Christian är ofta ombud för såväl privata företag som upphandlande myndigheter och för kontinuerligt processer vid förvaltningsrätter och allmän domstol. Därutöver skriver Christian löpande artiklar i olika branschtidningar och är en flitigt anlitad föreläsare.

Emma Dehmer Unevik
VD i familjeföretaget Stockholms Städsystem
Emma Dehmer Unevik är VD i familjeföretaget som har funnits i städbranschen sedan 1968.
Stockholms städsystem är auktoriserad medlem i Almega Städföretagen och Emma är ordförande i Almega Städföretagens styrelse. Rättvise- och utvecklingsfrågor inom städbranschen står högt på agendan. Därför är Emma också ledarmot i Almega Serviceföretagen och medlem i SME-kommittén hos Svenskt Näringsliv, med syfte att stödja en sund städbransch med seriösa villkor för alla anställda.

Angelica Jarl
Chef offentlig sektor, Samhall

Jonas Pettersson
Uppföljningsansvarig Serviceenheten Sektor samhällsbyggnad Lerums kommun

Ann-Charlotte Salomonsson
VD, Fairdealgroup
Lotta (Ann-Charlotte) Salomonsson, VD och grundare till Fairdeal Group AB. Med mångårig erfarenhet att analysera behov/val inför upphandlingar genom förstudier, genomföra upphandlingar med stort fokus på relevanta krav och utvärderingsmodeller samt att följa upp städtjänster åt offentliga och privata köpare.
Lotta arbetar med inköps- och upphandlingsfrågor i alla Fairdeal Groups kompetensområden. Inom upphandlingsområdet stöttar Lotta i alla delar av upphandlingsprocessen, så som förstudier inför upphandlingar eller i val av egen regi eller entreprenad, val av upphandlingsform och utformning av förfrågningsunderlag, till utvärdering av anbud och avtalsuppföljning.

Annika Arvo
Konsult, Fairdeal group
Annika Arvo med en bakgrund från olika roller i städbranschen och sedan fem år tillbaka konsult på Fairdeal Group

Berith Olsson
Upphandlare, Lerums kommun
Programpunkter & talarna uppdateras löpande
PROGRAM
09:00 - 10:00
Registreringen öppnar
Starta dagen med en rykande kopp färskt kaffe eller te och smörgås
10:00 - 10:15
Välkomna
Moderator: Ulrika Ajax, Upphandling24
10:15- 11:15
De största utmaningarna – paneldialog och gruppövning
Vi lyfter fram och synliggör det svåra och utmanande direkt från start. Du som konferensdeltagare har i förväg delat med dig av dina största utmaningar kring upphandling och leverans av städtjänster. Tillsammans i panelsamtal och grupparbeten tar vi oss an dessa och kommer förhoppningsvis till klarhet hur vi kan förenkla, förtydliga och förbättra.
Panel: Kerstin Svensson, Upphandlingschef, Järfälla kommun, Emma Dehmer Unevik, VD, Stockholms Städsystem, Christian Härdgård, Advokat Senior Associate, advokatfirman Delphi
11:15 - 11:30
Bensträckare, frukt och kaffe
11:30 - 11:50
En lyckad upphandling
Järfälla kommun delar med sig av sina bästa tips och erfarenheter för att göra en bra upphandling och få njuta av rena lokaler.
Talare: Kerstin Svensson, Upphandlingschef, Järfälla kommun
11:50 - 12:05
Dialog runt borden
12:05 - 12:50
Lunch
12:50 - 13:10
Hävningsresan
Går det att göra en lyckad hävningsresa? Det här behöver du tänka på inför en hävning av ditt städavtal. Minimera risker genom att tänka efter före.
Christian delar med sig praktiska råd och tips.
Talare: Christian Härdgård, Advokat Senior Associate, advokatfirman Delphi
13:10 - 13:25
Dialog runt borden
13:25 - 13:50
Städa upp en smutsig bransch
Skatteverket berättar om hur man kan minimera risker med oseriösa leverantörer och vilka konsekvenser dessa kan få för verksamheten i alla delar av inköpsprocessen.
Talare: Ewa Nester, Insatsen förebygga från Skatteverket
13:50 - 14:10
14:10 - 14:25
Diskussion runt bordet
14:25 - 14:50
Paus för kaffe och fika
14:50 - 15:15
Leverantören som sade ”Nu räcker det!”
Stockholm Städsystem har varit leverantör till den offentliga förvaltningen i många år. För några år sedan slutade de lämna anbud på offentliga upphandlingar. Emma Dehmer Unevik berättar varför, sätter strålkastaren på kryphålen i upphandling och leverans, hur bidragspersonal kan hanteras i upphandlingen och varför man inte behöver ha morötter i avtalet.
Talare: Emma Dehmer Unevik, VD, Stockholms Städsystem
15:15 - 15:35
Uppföljning, när det är enkelt och ger önskat resultat
Vi behöver följa upp avtalet, annars faller LOU. För lite resurser och kompetens försvårar uppföljningsarbetet. Ann-Charlotte Salomonsson och Annika Arno ger konkreta förslag som underlättar och effektiviserar uppföljningsarbetet genom hela inköpsprocessen. Ställ rätt krav – automatisera – se till att få det du behöver från uppföljningssystemet – detta behöver du tänka på vid val av uppföljningssystem.
Talare: Ann-Charlotte Salomonsson, Annika Arvo, Fairdeal Group
15:35 - 15:50
Diskussion runt bordet
15:50 - 16:00
16:00 - 17:00
Avslutning
Mingel
Med reservation för ändringar
Det här får du med dig
Praktiska tips och verktyg som du kan upphandla städtjänster
Nya kontakter som brinner för städtjänster
Tillgång till presentationer och material från dagen
Praktisk info
Datum: 3 december
Tider:
Registrering/frukost 09.00 – 10:00
Program 10:00 – 16:00
Mingel 16.00-17.00
Plats: Clarion Sign
Adress: Östra Järnvägsgatan 35, 101 26 Stockholm
Bli bordsvärd
Är du leverantör och vill bli bordsvärd på denna konferens? Kontakta affärschef Tomas Dahl, 070 980 17 42, tomas.dahl@idg.se.
Kontakta oss
Christine Karlsson
Konferensansvarig
Mejla Christine
08 453 60 54
Anna Olsson Marknadsansvarig
Mejla Anna
0733-039886
Tomas Dahl
Affärschef
Mejla Tomas
070 980 17 42
Ulrika Ajax
Programansvarig
Mejla Ulrika
070 266 05 66