Fjärde upplagan av Sverigeturnén är nu på gång. Återigen tar vi med intressanta partner och håller seminarier runt om i Sverige kring offentlig upphandling. Vi lyfter aktuella ämnen och mixar föreläsningar med bordsdiskussioner. Bli inspirerad, dela erfarenheter och nätverka!
Våra turnévänner som vi har med oss i vår och som tillsammans med oss gör turnén är:
Scandic | SKL Kommentus | e-Avrop
| advokatfirman Delphi| advokatfirman Magnusson Law |
Advokatfirman Kahn Pedersen| Colligio | Samhall | Decimalen
Dagen erbjuder
- 5-6 seminariepass om 30 min plus 20 minuters rundabordssamtal
- Fördjupningar, inspiration och erfarenhetsutbyten
- Gemensam lunch & kaffepauser
- Frukost för de dagar som startar på morgonen
DATUM STÄDER OCH PROGRAM
Klicka på respektive stad för mer information
Nu är Sverigeturnén på väg ut i Upphandlarsverige, och vi bjuder i vår på en spännande mix av talare, ämnen och livliga bordssamtal. Nytt för i år är längre pass och mer tid till diskussioner. Vi har återigen gemensam lunch som är inkluderad i programmet. Under lunchen blir det ännu mer tid för diskussioner och nätverkande. Varmt välkomna!
Sverigeturnén – våren 2019
Program – Stockholm 1 april
08.00 Registrering och frukost
08.30 Käppar i hjulet eller tydligare väg framåt?
Det är viktigt att hålla koll på omvärlden och bevaka vad som händer inom juridiken. Om aktuella juridiska frågor som påverkar förutsättningarna för Upphandlarsverige – nya regler, utredningsförslag, avgöranden från EU-domstolen och svenska domstolar.
Talare: Åsa Edman, chefsjurist, SKL Kommentus och Lina Lidell, omvärldsanalytiker, SKL Kommentus
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
09.20 Konsekvenserna vid för långtgående miljö- och csr-krav
Hur långt tillbaka i leverantörskedjan kan/bör obligatoriska miljö- och csr-krav ställas? Vad kan konsekvenserna för både leverantörer och myndigheter bli vid för långtgående miljö- och csr-krav?
Talare: Wille Steinert, associate, Magnusson Law
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
10.10 Bensträckare med frukt och fika
10.25 Transparens, offentlighet och sekretess
Vi ser en ökad trend av anbud med sekretessbegäran. Är det bra eller dåligt? Vad är det som gäller och hur ska vi hantera det?
Det finns en utbredd föreställning att LOU ger anbudsgivare rätt att kontrollera att det vinnande anbudet uppfyller alla krav och har utvärderats korrekt av den upphandlande myndigheten. Men stämmer det? Vilka uppgifter i andra leverantörers anbud har en anbudsgivare rätt till enligt LOU? Och vilka uppgifter kan anbudsgivare få ta del av med stöd av offentlighetsprincipen? Krockar LOU:s transparensprincip och offentlighets- och sekretesslagens sekretessbestämmelser? Vi rätar ut frågetecknen.
Talare: Paula Hägg, upphandlingsjurist, Colligio
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
11.15 Att få kontroll över sina inköp – utopi eller självklarhet?
Det kan tyckas enkelt för en offentlig verksamhet att få full kontroll på alla sina inköp.
Men det finns ingen quick fix, trots alla systemlösningar. Det är en verksamhetsfråga. Var ska man då börja? Vad är en rimlig tidsplan för att nå hela vägen? Genom ett helikopterperspektiv på den offentliga verksamheten får du en inblick i vilka steg som bör tas, beroende på var ni är och vad ni vill uppnå. Hur ska inköp, ekonomi och övriga verksamheter verka gemensamt?
Talare: Anders Hemberg, vd, Decimalen AB
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
12.05 Gemensam lunch
12.55 Vad är ett ska-krav?
Hur många olika krav finns det i offentlig upphandling, hur använder vi dem och var i upphandlingsdokumenten placerar vi dem.
Talare: Per Werling, upphandlingsjurist, e-Avrop
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
13.45 Offentliga besparingar genom ökad dialog
Angelica Jarl från Samhall framhåller vikten av konstruktiva dialoger och hur de kan bidra till offentliga besparingar och hållbara avtal. I dag upplever många leverantörer att offentliga upphandlingar sker genom monologer. Varför är det så? Vad är det för dialog som leverantören saknar och vilket ansvar har leverantören?
Talare: Angelica Jarl, chef offentlig sektor, Samhall
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
14.35 Avrundning och slut på dagen
Datum och tid: 1 april 08.00 – 14.40
Plats: Scandic Klara, Slöjdgatan 7, Stockholm
Nu är Sverigeturnén på väg ut i Upphandlarsverige, och vi bjuder i vår på en spännande mix av talare, ämnen och livliga bordssamtal. Nytt för i år är länge pass, och mer tid till diskussioner. Vi har återigen gemensam lunch som är inkluderad i programmet. Under lunchen blir det ännu mer tid för diskussioner och nätverkande. Varmt välkomna!
Sverigeturnén – våren 2019
Program – Sundsvall 12 april
10:30 Registrering och kaffe mm
11:00 De viktigaste rättsfallen på upphandlingsområdet – vilka rättsfall kommer att påverka dig under 2019?
Martin Bogg och Hampus Stefansson, Advokatfirman Delphi har gått igenom de senaste rättsfallen på upphandlingsområdet och valt ut de viktigaste och mest intressanta. Kan man avropa varor från ramavtal som inte finns med i prislistan? När har leverantörer rätt till skadestånd för överprövningskostnader och har det nu blivit helt omöjligt att använda golvspriser – även om uteslutning inte sker? Dessa frågor och många fler besvaras under passet!
Talare: Martin Bogg och Hampus Stefansson, Advokatfirman Delphi
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
11:50 Blir upphandlingar mer komplicerade i framtiden?
Samhällsförändringarna leder till ett ökat behov av strategiskt ”helhetsstöd” för inköpsfunktionerna och behovet av att ta ett större grepp om de offentliga affärerna. Blir det mer komplicerat att göra bra upphandlingar i framtiden? AffärsConcept delar med sig av sina erfarenheter.
Talare: Gustav Blomberg, upphandlingskonsult och Heidi Karlander, upphandlingskonsult, AffärsConcept
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
12:40 Lunch
13:25 Att få kontroll över sina inköp – utopi eller självklarhet?
Det kan tyckas enkelt för en offentlig verksamhet att få full kontroll på alla sina inköp.
Men det finns ingen quick fix, trots alla systemlösningar. Det är en verksamhetsfråga. Var ska man då börja? Vad är en rimlig tidsplan för att nå hela vägen? Genom ett helikopterperspektiv på den offentliga verksamheten kommer Anders Hemberg att ge er en inblick i vilka steg som bör tas, beroende på var ni är och vad ni vill uppnå. Hur ska inköp, ekonomi och övriga verksamheter verka gemensamt?
Talare: Jonas Cederfjäll, partner, Decimalen AB
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
14:15 Dimarsodomen: en förutsättning för funktionsupphandlingar
Rättspraxis har under de senaste åren skärpts vad avser tydlighet i utvärdering. Hade den utvecklingen av praxis fortsatt skulle det i praktiken innebära slutet för funktionsupphandlingar. Per Kyhle kommer att utveckla sitt resonemang och förklara varför Dimarsodomen är så viktig
Talare: Per Kyhle, upphandlingskonsult, Colligio
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
15:05 Bensträckare med frukt och fika
15:20 Upphandlingens ABC – Avtal, beställning, check
ABC – Det är i mina tankar”. Anna Book hade kanske inte avtalsuppföljning i tanken när hon 1985 äntrade schlagerscenen, men texten är högst aktuell även i dessa sammanhang. Genom att låta uppföljningens ABC – Avtal, Beställning och Checklista ta plats inom organisationen så kan det skapas goda möjligheter till en lyckad uppföljning.
Talare: Jill Cato, upphandlingskonsult, e-Avrop
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
16:10 Offentliga besparingar genom ökad dialog
Angelica Jarl från Samhall framhåller vikten av konstruktiva dialoger och hur de kan bidra till offentliga besparingar och hållbara avtal. I dag upplever många leverantörer att offentliga upphandlingar sker genom monologer. Varför är det så? Vad är det för dialog som leverantören saknar och vilket ansvar har leverantören?
Talare: Angelica Jarl, chef offentlig sektor, Samhall
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
17:00 Avrundning och slut på dagen
Datum och tid: 12 april 2019, ca 10:30 – 17:00
Plats: Scandic Sundsvall City, Trädgårdsgatan 31-33, Sundsvall
Nu är Sverigeturnén på väg ut i Upphandlarsverige, och vi bjuder i vår på en spännande mix av talare, ämnen och livliga bordssamtal. Nytt för i år är längre pass, och mer tid till diskussioner. Vi har återigen gemensam lunch som är inkluderad i programmet. Under lunchen blir det ännu mer tid för diskussioner och nätverkande. Varmt välkomna!
Sverigeturnén – våren 2019
Program – Borlänge 26 april
10.30 Registrering och kaffe
11.00 Käppar i hjulet eller tydligare väg framåt?
Det är viktigt att hålla koll på omvärlden och bevaka vad som händer inom juridiken. Om aktuella juridiska frågor som påverkar förutsättningarna för upphandlarsverige – nya regler, utredningsförslag, avgöranden från EU-domstolen och svenska domstolar mm.
Talare: Lotta Olsson, bolagsjurist, SKL Kommentus, & Lina Lidell, omvärldsanalytiker, SKL Kommentus
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
11.50 Informationssäkerhet och offentlig upphandling
Frågor om informationssäkerhet har fått ökat fokus på senare tid. Den nya säkerhetsskyddslagen, GDPR och debatten om molntjänsters vara eller icke-vara i offentlig verksamhet innebär att upphandlande myndigheter och enheter, och deras leverantörer, ställs inför nya utmaningar. Vi reder ut begreppen, pekar på de vanligaste fallgroparna och delar med oss av de bästa tipsen för säker informationshantering.
Talare: Staffan Malmgren, Legal Technology Officer, Advokatfirman Kahn Pedersen
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
12.40 Lunch
13.25 Möjligheter att främja innovation
Med syfte att främja innovativa lösningar i offentliga upphandlingar infördes det nya upphandlingsförfarandet innovationspartnerskap. Sedan reglerna infördes har bara ett fåtal upphandlingar av innovationspartnerskap genomförts. Är det för svårt, finns det andra sätt att upphandla innovationer och partnerskap? Vi delar erfarenheter och berättar om de olika stegen i upphandling av innovationspartnerskap och av idéer om andra och kanske enklare sätt att upphandla något som inte finns.
Talare: Charlotta Holmer, upphandlingskonsult & Jennie Janeröd Nilsson, upphandlingskonsult, Colligio
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
14.15 Att få kontroll över sina inköp – utopi eller självklarhet?
Det kan tyckas enkelt för en offentlig verksamhet att få full kontroll på alla sina inköp.
Men det finns ingen quick fix, trots alla systemlösningar. Det är en verksamhetsfråga. Var ska man då börja? Vad är en rimlig tidsplan för att nå hela vägen? Genom ett helikopterperspektiv på den offentliga verksamheten kommer Jonas Cederfjäll att ge er en inblick i vilka steg som bör tas, beroende på var ni är och vad ni vill uppnå. Hur ska inköp, ekonomi och övriga verksamheter verka gemensamt?
Talare: Jonas Cederfjäll, partner, Decimalen AB
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
15.05 Eftermiddagsfika
15.20 Begäran om allmän handling – vad gäller?
Är allmän handling alltid offentlig och när kan jag neka lämna ut den? Vem kan göra prövningen huruvida en handling ska lämnas ut eller inte. Nu rätar vi ut lite frågetecken och myter gällande att lämna ut handlingar och på vilka grunder man kan lägga sekretess.
Talare: Jill Cato, upphandlingskonsult, e-Avrop
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
16.10 Offentliga besparingar genom ökad dialog
Angelica Jarl från Samhall framhåller vikten av konstruktiva dialoger och hur de kan bidra till offentliga besparingar och hållbara avtal. I dag upplever många leverantörer att offentliga upphandlingar sker genom monologer. Varför är det så? Vad är det för dialog som leverantören saknar och vilket ansvar har leverantören?
Talare: Angelica Jarl, chef offentlig sektor, Samhall
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
17.00 Avrundning och slut på dagen
Datum och tid: 26 april 2019, ca 10.30 – 17.00
Plats: Scandic Borlänge, Stationsgatan 21-23, Borlänge
Nu är Sverigeturnén på väg ut i Upphandlarsverige, och vi bjuder i vår på en spännande mix av talare, ämnen och livliga bordssamtal. Nytt för i år är längre pass, och mer tid till diskussioner. Vi har återigen gemensam lunch som är inkluderad i programmet. Under lunchen blir det ännu mer tid för diskussioner och nätverkande. Varmt välkomna!
Sverigeturnén – våren 2019
Program – Malmö 29 april
08.00 Registrering och frukost
08.30 Tillämpning av ramavtal – rättigheter och skyldigheter
Ramavtal, och kanske framförallt tillämpningen av ramavtal, har alltid varit ett ämne för debatt inom offentlig upphandling. Vem kan avropa? Vad kan man avropa? Vad händer om man avropar på fel sätt? Vem är bunden av ett ramavtal, både upphandlande myndigheten och leverantörerna eller endast leverantörerna? Christian Härdgård och My Becher, Advokatfirman Delphi, försöker med hjälp av den senaste tidens praxis på området, både från förvaltningsdomstolarna och från allmän domstol, besvara dessa frågor.
Talare: Christian Härdgård & My Becher, Advokatfirman Delphi
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
09.20 Upphandlingens ABC – Avtal, beställning, check
ABC – Det är i mina tankar”. Anna Book hade kanske inte avtalsuppföljning i tanken när hon 1985 äntrade schlagerscenen, men texten är högst aktuell även i dessa sammanhang. Genom att låta uppföljningens ABC – Avtal, Beställning och Checklista ta plats inom organisationen så kan det skapas goda möjligheter till en lyckad uppföljning.
Talare: Caroline Johannesson, konsultchef, e-Avrop
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
10.10 Förmiddagsfika
10.25 Varför är hållbarhet hett och cirkulär ekonomi ännu hetare?
Ökat fokus på hållbarhet är en tydlig omvärldstrend och en stor snackis just nu är cirkulära flöden och klimatfrågan. Hur kan man jobba för cirkulär ekonomi inom upphandling för att återanvända produkter? Hur säkerställer man socialt hållbara leverantörsled?
Talare: Marilouise Berg, hållbarhetsstrateg, och Lina Lidell, omvärldsanalytiker, SKL Kommentus Inköpscentral
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
11.15 Offentliga besparingar genom ökad dialog
Angelica Jarl från Samhall framhåller vikten av konstruktiva dialoger och hur de kan bidra till offentliga besparingar och hållbara avtal. I dag upplever många leverantörer att offentliga upphandlingar sker genom monologer. Varför är det så? Vad är det för dialog som leverantören saknar och vilket ansvar har leverantören?
Talare: Angelica Jarl, chef offentlig sektor, Samhall
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
12.05 Lunch
12.55 Transparens, offentlighet och sekretess
Vi ser en ökad trend av anbud med sekretessbegäran. Är det bra eller dåligt? Vad är det som gäller och hur ska vi hantera det?Det finns en utbredd föreställning att LOU ger anbudsgivare rätt att kontrollera att det vinnande anbudet uppfyller alla krav och har utvärderats korrekt av den upphandlande myndigheten. Men stämmer verkligen det? Vilka uppgifter i andra leverantörers anbud har en anbudsgivare rätt till enligt LOU? Och vilka uppgifter kan anbudsgivare få ta del av med stöd av offentlighetsprincipen? Finns det en kollision mellan LOU:s transparensprincip och offentlighets- och sekretesslagens sekretessbestämmelser? Vi reder ut med stöd av vilka bestämmelser anbudsgivare kan ta del av konkurrenters anbud och vilka uppgifter som är hemliga.
Talare: Charlotta Strengberg, upphandlingskonsult, Colligio
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
13.45 Att få kontroll över sina inköp – utopi eller självklarhet?
Det kan tyckas enkelt för en offentlig verksamhet att få full kontroll på alla sina inköp. Men det finns ingen quick fix, trots alla systemlösningar. Det är en verksamhetsfråga. Var ska man då börja? Vad är en rimlig tidsplan för att nå hela vägen? Genom ett helikopterperspektiv på den offentliga verksamheten kommer Jonas Cederfjäll att ge er en inblick i vilka steg som bör tas, beroende på var ni är och vad ni vill uppnå. Hur ska inköp, ekonomi och övriga verksamheter verka gemensamt?
Talare: Jonas Cederfjäll, partner, Decimalen AB
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
14.35 Avrundning och slut på dagen
Datum och tid: 29 april 2019, kl. 08.00 – 14.35
Plats: Scandic Stortorget, Malmö
Nu är Sverigeturnén på väg ut i Upphandlarsverige, och vi bjuder i vår på en spännande mix av talare, ämnen och livliga bordssamtal. Nytt för i år är längre pass, och mer tid till diskussioner. Vi har återigen gemensam lunch som är inkluderad i programmet. Under lunchen blir det ännu mer tid för diskussioner och nätverkande. Varmt välkomna!
Sverigeturnén – våren 2019
Program – Gävle 3 maj
08.00 Registrering och frukost
08.30 Att få kontroll över sina inköp – utopi eller självklarhet?
Det kan tyckas enkelt för en offentlig verksamhet att få full kontroll på alla sina inköp.
Men det finns ingen quick fix, trots alla systemlösningar. Det är en verksamhetsfråga. Var ska man då börja? Vad är en rimlig tidsplan för att nå hela vägen? Genom ett helikopterperspektiv på den offentliga verksamheten kommer Anders Hemberg att ge er en inblick i vilka steg som bör tas, beroende på var ni är och vad ni vill uppnå. Hur ska inköp, ekonomi och övriga verksamheter verka gemensamt?
Talare: Anders Hemberg, vd , Decimalen AB
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
09.20 Informationssäkerhet och offentlig upphandling
Frågor om informationssäkerhet har fått ökat fokus på senare tid. Den nya säkerhetsskyddslagen, GDPR och debatten om molntjänsters vara eller icke-vara i offentlig verksamhet innebär att upphandlande myndigheter och enheter, och deras leverantörer, ställs inför nya utmaningar. Vi reder ut begreppen, pekar på de vanligaste fallgroparna och delar med oss av de bästa tipsen för säker informationshantering.
Talare: Viktor Robertson, associate, Advokatfirman Kahn Pedersen
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
10.10 Förmiddagsfika
10.25 Transparens, offentlighet och sekretess
Vi ser en ökad trend av anbud med sekretessbegäran. Är det bra eller dåligt? Vad är det som gäller och hur ska vi hantera det? Det finns en utbredd föreställning att LOU ger anbudsgivare rätt att kontrollera att det vinnande anbudet uppfyller alla krav och har utvärderats korrekt av den upphandlande myndigheten. Men stämmer verkligen det? Vilka uppgifter i andra leverantörers anbud har en anbudsgivare rätt till enligt LOU? Och vilka uppgifter kan anbudsgivare få ta del av med stöd av offentlighetsprincipen? Finns det en kollision mellan LOU:s transparensprincip och offentlighets- och sekretesslagens sekretessbestämmelser? Vi reder ut med stöd av vilka bestämmelser anbudsgivare kan ta del av konkurrenters anbud och vilka uppgifter som är hemliga.
Talare: Paula Hägg, upphandlingsjurist, Colligio
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
11.15 Hur hanterar vi framtidens utmaningar med strategiskt inköp?
Om behovet av att lyfta blicken, ta in omvärlden och dess utmaningar för att ta inköpsarbetet till en strategisk nivå – att arbeta utifrån försörjnings-strategier och kategorier.
Talare: Olof Molander, affärsområdeschef ramavtal, SKL Kommentus inköpscentral
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
12.05 Gemensam lunch
12.55 Upphandlingens ABC – Avtal, beställning, check
ABC – Det är i mina tankar”. Anna Book hade kanske inte avtalsuppföljning i tanken när hon 1985 äntrade schlagerscenen, men texten är högst aktuell även i dessa sammanhang. Genom att låta uppföljningens ABC – Avtal, Beställning och Checklista ta plats inom organisationen så kan det skapas goda möjligheter till en lyckad uppföljning.
Talare: Caroline Johannesson, konsultchef, e-Avrop
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
13.45 Offentliga besparingar genom ökad dialog
Angelica Jarl från Samhall framhåller vikten av konstruktiva dialoger och hur de kan bidra till offentliga besparingar och hållbara avtal. I dag upplever många leverantörer att offentliga upphandlingar sker genom monologer. Varför är det så? Vad är det för dialog som leverantören saknar och vilket ansvar har leverantören?
Talare: Angelica Jarl, chef offentlig sektor, Samhall
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
14.35 Avrundning och slut på dagen
Datum och tid: 3 maj 2019, ca 08.00 – 14.35
Plats: Scandic Gävle Väst, Johanneslötsvägen 6
Nu är Sverigeturnén på väg ut i Upphandlarsverige, och vi bjuder i vår på en spännande mix av talare, ämnen och livliga bordssamtal. Nytt för i år är längre pass, och mer tid till diskussioner. Vi har återigen gemensam lunch som är inkluderad i programmet. Under lunchen blir det ännu mer tid för diskussioner och nätverkande. Varmt välkomna!
Sverigeturnén – våren 2019
Program – Östersund 10 maj
08.00 Registrering och frukost
08.30 Varför är hållbarhet hett och cirkulär ekonomi ännu hetare?
Ökat fokus på hållbarhet är en tydlig omvärldstrend och en stor snackis just nu är cirkulära flöden och klimatfrågan. Hur kan man jobba för cirkulär ekonomi inom upphandling för att återanvända produkter? Hur säkerställer man socialt hållbara leverantörsled?
Talare: Peter Nohrstedt, hållbarhetschef, SKL Kommentus
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
09.20 De viktigaste rättsfallen på upphandlingsområdet – vilka rättsfall kommer att påverka dig under 2019?
Martin Bogg och Hampus Stefansson, Advokatfirman Delphi har gått igenom de senaste rättsfallen på upphandlingsområdet och valt ut de viktigaste och mest intressanta. Kan man avropa varor från ramavtal som inte finns med i prislistan? När har leverantörer rätt till skadestånd för överprövningskostnader och har det nu blivit helt omöjligt att använda golvpriser – även om uteslutning inte sker? Dessa frågor och många fler besvaras under passet!
Talare: Martin Bogg och Hampus Stefansson, Advokatfirman Delphi
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
10.10 Förmiddagsfika
10.25 Upphandlingens ABC – Avtal, beställning, check
”ABC – Det är i mina tankar”. Anna Book hade kanske inte avtalsuppföljning i tanken när hon 1985 äntrade schlagerscenen, men texten är högst aktuell även i dessa sammanhang. Genom att låta uppföljningens ABC – Avtal, Beställning och Checklista ta plats inom organisationen så kan det skapas goda möjligheter till en lyckad uppföljning.
Talare: Caroline Johannesson, konsultchef, e-Avrop
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
11.15 Offentliga besparingar genom ökad dialog
Angelica Jarl från Samhall framhåller vikten av konstruktiva dialoger och hur de kan bidra till offentliga besparingar och hållbara avtal. I dag upplever många leverantörer att offentliga upphandlingar sker genom monologer. Varför är det så? Vad är det för dialog som leverantören saknar och vilket ansvar har leverantören?
Talare: Angelica Jarl, chef offentlig sektor, Samhall
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
12.05 Gemensam lunch
12.55 Att få kontroll över sina inköp – utopi eller självklarhet?
Det kan tyckas enkelt för en offentlig verksamhet att få full kontroll på alla sina inköp.
Men det finns ingen quick fix, trots alla systemlösningar. Det är en verksamhetsfråga. Var ska man då börja? Vad är en rimlig tidsplan för att nå hela vägen? Genom ett helikopterperspektiv på den offentliga verksamheten kommer Jonas Cederfjäll att ge er en inblick i vilka steg som bör tas, beroende på var ni är och vad ni vill uppnå. Hur ska inköp, ekonomi och övriga verksamheter verka gemensamt?
Talare: Jonas Cederfjäll, partner, Decimalen AB
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
13.45 Vad säger framtidsspaningen?
Vad är trender egentligen och hur kan man dra nytta av att arbeta med trender i sin verksamhet? Om övergripande omvärldstrender och hur de påverkar de oss i framtiden.
Talare: Lina Lidell, omvärldsanalytiker, SKL Kommentus
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
14.35 Avrundning och slut på dagen
Datum och tid: 10 maj 2019, ca 08.00 – 14.35
Plats: Scandic Östersund Syd, Krondikesvägen 97, Östersund
Nu är Sverigeturnén på väg ut i Upphandlarsverige, och vi bjuder i vår på en spännande mix av talare, ämnen och livliga bordssamtal. Nytt för i år är längre pass, och mer tid till diskussioner. Vi har återigen gemensam lunch som är inkluderad i programmet. Under lunchen blir det ännu mer tid för diskussioner och nätverkande. Varmt välkomna!
Sverigeturnén – våren 2019
Program – Västerås 13 maj
10.30 Registrering och kaffe
11.00 Hur hanterar vi framtidens utmaningar med strategiskt inköp?
Om behovet av att lyfta blicken, ta in omvärlden och dess utmaningar för att ta inköpsarbetet till en strategisk nivå – att arbeta utifrån försörjnings-strategier och kategorier.
Talare:Olof Molander, affärsområdeschef ramavtal, SKL Kommentus inköpscentral
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
11.50 Informationssäkerhet och offentlig upphandling
Frågor om informationssäkerhet har fått ökat fokus på senare tid. Den nya säkerhetsskyddslagen, GDPR och debatten om molntjänsters vara eller icke-vara i offentlig verksamhet innebär att upphandlande myndigheter och enheter, och deras leverantörer, ställs inför nya utmaningar. Vi reder ut begreppen, pekar på de vanligaste fallgroparna och delar med oss av de bästa tipsen för säker informationshantering.
Talare: Kristian Pedersen, advokat, Advokatfirman Kahn Pedersen
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
12.40 Lunch
13.25 Offentliga besparingar genom ökad dialog
Angelica Jarl från Samhall framhåller vikten av konstruktiva dialoger och hur de kan bidra till offentliga besparingar och hållbara avtal. I dag upplever många leverantörer att offentliga upphandlingar sker genom monologer. Varför är det så? Vad är det för dialog som leverantören saknar och vilket ansvar har leverantören?
Talare: Angelica Jarl, chef offentlig sektor, Samhall
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
14.15 Att få kontroll över sina inköp – utopi eller självklarhet?
Det kan tyckas enkelt för en offentlig verksamhet att få full kontroll på alla sina inköp.
Men det finns ingen quick fix, trots alla systemlösningar. Det är en verksamhetsfråga. Var ska man då börja? Vad är en rimlig tidsplan för att nå hela vägen? Genom ett helikopterperspektiv på den offentliga verksamheten kommer Anders Hemberg att ge er en inblick i vilka steg som bör tas, beroende på var ni är och vad ni vill uppnå. Hur ska inköp, ekonomi och övriga verksamheter verka gemensamt?
Talare: Anders Hemberg, vd, Decimalen AB
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
15.05 Eftermiddagsfika
15:20 Transparens, offentlighet och sekretess
Vi ser en ökad trend av anbud med sekretessbegäran. Är det bra eller dåligt? Vad är det som gäller och hur ska vi hantera det?
Det finns en utbredd föreställning att LOU ger anbudsgivare rätt att kontrollera att det vinnande anbudet uppfyller alla krav och har utvärderats korrekt av den upphandlande myndigheten. Men stämmer verkligen det? Vilka uppgifter i andra leverantörers anbud har en anbudsgivare rätt till enligt LOU? Och vilka uppgifter kan anbudsgivare få ta del av med stöd av offentlighetsprincipen? Finns det en kollision mellan LOU:s transparensprincip och offentlighets- och sekretesslagens sekretessbestämmelser? Vi reder ut med stöd av vilka bestämmelser anbudsgivare kan ta del av konkurrenters anbud och vilka uppgifter som är hemliga.
Talare: Paula Hägg, upphandlingsjurist, Colligio
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
16.10 Upphandlingens ABC – Avtal, beställning, check
ABC – Det är i mina tankar”. Anna Book hade kanske inte avtalsuppföljning i tanken när hon 1985 äntrade schlagerscenen, men texten är högst aktuell även i dessa sammanhang. Genom att låta uppföljningens ABC – Avtal, Beställning och Checklista ta plats inom organisationen så kan det skapas goda möjligheter till en lyckad uppföljning.
Talare: Caroline Johannesson, konsultchef, e-Avrop
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
17.00 Avrundning och slut på dagen
Datum och tid: 13 maj 2019, kl. 10.30 – 17.00
Plats: Scandic Västerås, Pilgatan 33, Västerås
Nu är Sverigeturnén på väg ut i Upphandlarsverige, och vi bjuder i vår på en spännande mix av talare, ämnen och livliga bordssamtal. Nytt för i år är längre pass, och mer tid till diskussioner. Vi har återigen gemensam lunch som är inkluderad i programmet. Under lunchen blir det ännu mer tid för diskussioner och nätverkande. Varmt välkomna!
Sverigeturnén – våren 2019
Program – Göteborg 17 maj
10.30 Registrering och kaffe
11.00 Konsekvenserna vid för långtgående miljö- och CSR-krav
Hur långt tillbaka i leverantörskedjan kan/bör obligatoriska miljö- och CSR-krav ställas? Vad kan konsekvenserna för både leverantörer och myndigheter bli vid för långtgående miljö- och CSR-krav?
Talare: Wille Steinert, associate, Magnusson Law
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
11.50 Transparens, offentlighet och sekretess
Vi ser en ökad trend av anbud med sekretessbegäran. Är det bra eller dåligt? Vad är det som gäller och hur ska vi hantera det? Det finns en utbredd föreställning att LOU ger anbudsgivare rätt att kontrollera att det vinnande anbudet uppfyller alla krav och har utvärderats korrekt av den upphandlande myndigheten. Men stämmer verkligen det? Vilka uppgifter i andra leverantörers anbud har en anbudsgivare rätt till enligt LOU? Och vilka uppgifter kan anbudsgivare få ta del av med stöd av offentlighetsprincipen? Finns det en kollision mellan LOU:s transparensprincip och offentlighets- och sekretesslagens sekretessbestämmelser? Vi reder ut med stöd av vilka bestämmelser anbudsgivare kan ta del av konkurrenters anbud och vilka uppgifter som är hemliga.
Talare: Charlotta Strengberg, upphandlingskonsult, Colligio
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
12.40 Lunch
13.25 Att få kontroll över sina inköp – utopi eller självklarhet?
Det kan tyckas enkelt för en offentlig verksamhet att få full kontroll på alla sina inköp.
Men det finns ingen quick fix, trots alla systemlösningar. Det är en verksamhetsfråga. Var ska man då börja? Vad är en rimlig tidsplan för att nå hela vägen? Genom ett helikopterperspektiv på den offentliga verksamheten kommer Jonas Cederfjäll att ge er en inblick i vilka steg som bör tas, beroende på var ni är och vad ni vill uppnå. Hur ska inköp, ekonomi och övriga verksamheter verka gemensamt?
Talare: Anders Hemberg, vd, Decimalen AB
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
14.15 Vad är ett ska krav?
Hur många olika krav finns det i offentlig upphandling, hur använder vi dem och var i upphandlingsdokumenten placerar vi dem.
Talare: Per Werling, upphandlingsjurist, e-Avrop
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
15.05 Eftermiddagsfika
15.20 Offentliga besparingar genom ökad dialog
Angelica Jarl från Samhall framhåller vikten av konstruktiva dialoger och hur de kan bidra till offentliga besparingar och hållbara avtal. I dag upplever många leverantörer att offentliga upphandlingar sker genom monologer. Varför är det så? Vad är det för dialog som leverantören saknar och vilket ansvar har leverantören?
Talare: Angelica Jarl, chef offentlig sektor, Samhall
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
16.10 Blir upphandlingar mer komplicerade i framtiden?
Samhällsförändringarna leder till ett ökat behov av strategiskt ”helhetsstöd” för inköpsfunktionerna och behovet av att ta ett större grepp om de offentliga affärerna. Blir det mer komplicerat att göra bra upphandlingar i framtiden? AffärsConcept delar med sig av sina erfarenheter.
Talare: Gustav Blomberg, upphandlingskonsult och Heidi Karlander, upphandlingskonsult, AffärsConcept
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
17.00 Avrundning och slut på dagen
Datum och tid: 17 maj 2019, kl. 10.30–17.00
Plats: Scandic Rubinen, Kungsportsavenyen 24, Göteborg
Nu är Sverigeturnén på väg ut i Upphandlarsverige, och vi bjuder i vår på en spännande mix av talare, ämnen och livliga bordssamtal. Nytt för i år är längre pass, och mer tid till diskussioner. Vi har återigen gemensam lunch som är inkluderad i programmet. Under lunchen blir det ännu mer tid för diskussioner och nätverkande. Varmt välkomna!
Sverigeturnén – våren 2019
Program – Norrköping 20 maj
10.30 Registrering och kaffe
11.00 Informationssäkerhet och offentlig upphandling
Frågor om informationssäkerhet har fått ökat fokus på senare tid. Den nya säkerhetsskyddslagen, GDPR och debatten om molntjänsters vara eller icke-vara i offentlig verksamhet innebär att upphandlande myndigheter och enheter, och deras leverantörer, ställs inför nya utmaningar. Vi reder ut begreppen, pekar på de vanligaste fallgroparna och delar med oss av de bästa tipsen för säker informationshantering.
Talare: Kristian Pedersen, advokat, Advokatfirman Kahn Pedersen
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
11.50 Att få kontroll över sina inköp – utopi eller självklarhet?
Det kan tyckas enkelt för en offentlig verksamhet att få full kontroll på alla sina inköp.
Men det finns ingen quick fix, trots alla systemlösningar. Det är en verksamhetsfråga. Var ska man då börja? Vad är en rimlig tidsplan för att nå hela vägen? Genom ett helikopterperspektiv på den offentliga verksamheten kommer Jonas Cederfjäll att ge er en inblick i vilka steg som bör tas, beroende på var ni är och vad ni vill uppnå. Hur ska inköp, ekonomi och övriga verksamheter verka gemensamt?
Talare: Jonas Cederfjäll, partner, Decimalen AB
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal
12.40 Lunch
13.25 Upphandlingens ABC – Avtal, beställning, check
ABC – Det är i mina tankar”. Anna Book hade kanske inte avtalsuppföljning i tanken när hon 1985 äntrade schlagerscenen, men texten är högst aktuell även i dessa sammanhang. Genom att låta uppföljningens ABC – Avtal, Beställning och Checklista ta plats inom organisationen så kan det skapas goda möjligheter till en lyckad uppföljning.
Talare: Caroline Johannesson, konsultchef, e-Avrop
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
14.15 Transparens, offentlighet och sekretess
Vi ser en ökad trend av anbud med sekretessbegäran. Är det bra eller dåligt? Vad är det som gäller och hur ska vi hantera det?
Det finns en utbredd föreställning att LOU ger anbudsgivare rätt att kontrollera att det vinnande anbudet uppfyller alla krav och har utvärderats korrekt av den upphandlande myndigheten. Men stämmer verkligen det? Vilka uppgifter i andra leverantörers anbud har en anbudsgivare rätt till enligt LOU? Och vilka uppgifter kan anbudsgivare få ta del av med stöd av offentlighetsprincipen? Finns det en kollision mellan LOU:s transparensprincip och offentlighets- och sekretesslagens sekretessbestämmelser? Vi reder ut med stöd av vilka bestämmelser anbudsgivare kan ta del av konkurrenters anbud och vilka uppgifter som är hemliga.
Talare: Paula Hägg, upphandlingsjurist, Colligio
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
15.05 Eftermiddagsfika
15.20 Hur hanterar vi framtidens utmaningar med strategiskt inköp?
Om behovet av att lyfta blicken, ta in omvärlden och dess utmaningar för att ta inköpsarbetet till en strategisk nivå – att arbeta utifrån försörjnings-strategier och kategorier.
Talare: Olof Molander, affärsområdeschef ramavtal, SKL Kommentus inköpscentral
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
16.10 Offentliga besparingar genom ökad dialog
Angelica Jarl från Samhall framhåller vikten av konstruktiva dialoger och hur de kan bidra till offentliga besparingar och hållbara avtal. I dag upplever många leverantörer att offentliga upphandlingar sker genom monologer. Varför är det så? Vad är det för dialog som leverantören saknar och vilket ansvar har leverantören?
Talare: Angelica Jarl, chef offentlig sektor, Samhall
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
17.00 Avrundning och slut på dagen.
Datum och tid: 20 maj 2019, kl. 10.30–17.00
Plats: Scandic Norrköping Nord, Järngatan 17, Norrköping
Nu är Sverigeturnén på väg ut i Upphandlarsverige, och vi bjuder i vår på en spännande mix av talare, ämnen och livliga bordssamtal. Nytt för i år är längre pass, och mer tid till diskussioner. Vi har återigen gemensam lunch som är inkluderad i programmet. Under lunchen blir det ännu mer tid för diskussioner och nätverkande. Varmt välkomna!
Sverigeturnén – våren 2019
Program – Karlstad 3 juni
08.00 Registrering och frukost
08.30 Varför är hållbarhet hett och cirkulär ekonomi ännu hetare?
Ökat fokus på hållbarhet är en tydlig omvärldstrend och en stor snackis just nu är cirkulära flöden och klimatfrågan. Hur kan man jobba för cirkulär ekonomi inom upphandling för att återanvända produkter? Hur säkerställer man socialt hållbara leverantörsled?
Talare: Peter Nohrstedt, hållbarhetschef, SKL Kommentus
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
09.20 Att få kontroll över sina inköp – utopi eller självklarhet?
Det kan tyckas enkelt för en offentlig verksamhet att få full kontroll på alla sina inköp.
Men det finns ingen quick fix, trots alla systemlösningar. Det är en verksamhetsfråga. Var ska man då börja? Vad är en rimlig tidsplan för att nå hela vägen? Genom ett helikopterperspektiv på den offentliga verksamheten kommer Jonas Cederfjäll att ge er en inblick i vilka steg som bör tas, beroende på var ni är och vad ni vill uppnå. Hur ska inköp, ekonomi och övriga verksamheter verka gemensamt?
Talare: Jonas Cederfjäll, partner, Decimalen AB
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
10.10 Förmiddagsfika
10.25 Vad är ett ska krav?
Hur många olika krav finns det i offentlig upphandling, hur använder vi dem och var i upphandlingsdokumenten placerar vi dem.
Talare: Per Werling, upphandlingsjurist, e-Avrop
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
11.15 Offentliga besparingar genom ökad dialog
Angelica Jarl från Samhall framhåller vikten av konstruktiva dialoger och hur de kan bidra till offentliga besparingar och hållbara avtal. I dag upplever många leverantörer att offentliga upphandlingar sker genom monologer. Varför är det så? Vad är det för dialog som leverantören saknar och vilket ansvar har leverantören?
Talare: Angelica Jarl, chef offentlig sektor, Samhall
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
12.05 Gemensam lunch
12.55 Informationssäkerhet och offentlig upphandling
Frågor om informationssäkerhet har fått ökat fokus på senare tid. Den nya säkerhetsskyddslagen, GDPR och debatten om molntjänsters vara eller icke-vara i offentlig verksamhet innebär att upphandlande myndigheter och enheter, och deras leverantörer, ställs inför nya utmaningar. Vi reder ut begreppen, pekar på de vanligaste fallgroparna och delar med oss av de bästa tipsen för säker informationshantering.
Talare: Erik Olsson, advokat, Advokatfirman Kahn Pedersen
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
13.45 Vad säger framtidsspaningen?
Vad är trender egentligen och hur kan man dra nytta av att arbeta med trender i sin verksamhet? Om övergripande omvärldstrender och hur de påverkar de oss i framtiden.
Talare: Lina Lidell, omvärldsanalytiker, SKL Kommentus
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
14.35 Avrundning och slut på dagen
Datum och tid: 3 juni 2019, 08.00–14.35
Plats: Scandic Winn, Norra Strandgatan 9-1, Karlstad
Nu är Sverigeturnén på väg ut i Upphandlarsverige, och vi bjuder i vår på en spännande mix av talare, ämnen och livliga bordssamtal. Nytt för i år är längre pass, och mer tid till diskussioner. Vi har återigen gemensam lunch som är inkluderad i programmet. Under lunchen blir det ännu mer tid för diskussioner och nätverkande. Varmt välkomna!
Sverigeturnén – våren 2019
Program – Jönköping 10 juni
10.30 Registrering och kaffe
11.00 Käppar i hjulet eller tydligare väg framåt?
Det är viktigt att hålla koll på omvärlden och bevaka vad som händer inom juridiken. Om aktuella juridiska frågor som påverkar förutsättningarna för upphandlarsverige – nya regler, utredningsförslag, avgöranden från EU-domstolen och svenska domstolar mm.
Talare: Sara-Li Olovsson, bolagsjurist, SKL Kommentus
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
11.50 Informationssäkerhet och offentlig upphandling
Frågor om informationssäkerhet har fått ökat fokus på senare tid. Den nya säkerhetsskyddslagen, GDPR och debatten om molntjänsters vara eller icke-vara i offentlig verksamhet innebär att upphandlande myndigheter och enheter, och deras leverantörer, ställs inför nya utmaningar. Vi reder ut begreppen, pekar på de vanligaste fallgroparna och delar med oss av de bästa tipsen för säker informationshantering.
Talare: Viktor Robertson, advokat, Advokatfirman Kahn Pedersen
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
12.40 Lunch
13.25 Att få kontroll över sina inköp – utopi eller självklarhet?
Det kan tyckas enkelt för en offentlig verksamhet att få full kontroll på alla sina inköp.
Men det finns ingen quick fix, trots alla systemlösningar. Det är en verksamhetsfråga. Var ska man då börja? Vad är en rimlig tidsplan för att nå hela vägen? Genom ett helikopterperspektiv på den offentliga verksamheten kommer Jonas Cederfjäll att ge er en inblick i vilka steg som bör tas, beroende på var ni är och vad ni vill uppnå. Hur ska inköp, ekonomi och övriga verksamheter verka gemensamt?
Talare: Jonas Cederfjäll, partner, Decimalen AB
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
14.15 Offentliga besparingar genom ökad dialog
Angelica Jarl från Samhall framhåller vikten av konstruktiva dialoger och hur de kan bidra till offentliga besparingar och hållbara avtal. I dag upplever många leverantörer att offentliga upphandlingar sker genom monologer. Varför är det så? Vad är det för dialog som leverantören saknar och vilket ansvar har leverantören?
Talare: Angelica Jarl, chef offentlig sektor, Samhall
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
15.05 Eftermiddagsfika
15.20 Transparens, offentlighet och sekretess
Vi ser en ökad trend av anbud med sekretessbegäran. Är det bra eller dåligt? Vad är det som gäller och hur ska vi hantera det? Det finns en utbredd föreställning att LOU ger anbudsgivare rätt att kontrollera att det vinnande anbudet uppfyller alla krav och har utvärderats korrekt av den upphandlande myndigheten. Men stämmer verkligen det? Vilka uppgifter i andra leverantörers anbud har en anbudsgivare rätt till enligt LOU? Och vilka uppgifter kan anbudsgivare få ta del av med stöd av offentlighetsprincipen? Finns det en kollision mellan LOU:s transparensprincip och offentlighets- och sekretesslagens sekretessbestämmelser? Vi reder ut med stöd av vilka bestämmelser anbudsgivare kan ta del av konkurrenters anbud och vilka uppgifter som är hemliga.
Talare: Charlotta Strengberg, upphandlingskonsult, Colligio
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
16.10 Upphandlingens ABC – Avtal, beställning, check
ABC – Det är i mina tankar”. Anna Book hade kanske inte avtalsuppföljning i tanken när hon 1985 äntrade schlagerscenen, men texten är högst aktuell även i dessa sammanhang. Genom att låta uppföljningens ABC – Avtal, Beställning och Checklista ta plats inom organisationen så kan det skapas goda möjligheter till en lyckad uppföljning.
Talare: Caroline Johannesson, konsultchef, e-Avrop
30 minuters föredrag som avslutas med 20 minuters rundabordssamtal.
17.00 Avrundning och slut på dagen
Datum och tid: 10 juni 2019, 10.30–17.00
Plats: Scandic Elmia, Elmiavägen 8, Jönköping
Talare

Eva-Lotta Löwstedt Lundell
VD, SKL Kommentus
Eva-Lotta Löwstedt Lundell är VD och koncernchef för SKL Kommentus AB.
Hon har arbetat operativt och i ledningsfunktioner med inköp- och upphandlingsfrågor i många år, bland annat som inköpschef på Sveriges Television och inköpsdirektör på Statskontoret, då ansvarig för den statliga inköpssamordningen.
Eva-Lotta har ett mångårigt engagemang i upphandlingsfrågor inom offentlig sektor och har arbetat för att lyfta förståelsen och kunskapen för dess strategiska betydelse, bland annat genom sitt engagemang som styrelseledamot och ordförande i SOI.

Åsa Edman
Chefsjurist, SKL Kommentus
Åsa var expert i Förenklingsutredningen och har arbetat med offentlig upphandling i många år bl.a. som huvudsekreterare i Upphandlingsutredningen 2010 och i Regeringskansliet med tex lagstiftning och direktivförhandlingar. Åsa arbetar sedan knappt fyra år tillbaka som chefsjurist på SKL Kommentus.

Peter Nohrstedt
Hållbarhetschef, SKL Kommentus
Peter är hållbarhetsansvarig på SKL Kommentus. Han är också invald i EU-kommissionens intressent- och expertgrupp för offentlig upphandling. Som tidigare vice VD och ansvarig för upphandlingsverksamheten på Miljöstyrningsrådet var han ansvarig för uppbyggnaden och förvaltningen av det nationella stödet för hållbar och miljöanpassad offentlig upphandling sedan starten 2003.

Caroline Johannesson
Konsultchef, E-avrop

Per Werling
Upphandlingsjurist, E-Avrop

Wille Steinert
Associate, Magnusson Law
Wille Steinert är verksam på Magnusson Advokatbyrå och arbetar huvudsakligen med offentlig upphandling. Wille bistår regelbundet upphandlande myndigheter och leverantörer med strategiska överväganden inför- och under upphandlingar och är även ombud för upphandlande myndigheter och leverantörer i ett stort antal processer. Utöver att bistå klienter inom området offentlig upphandling rådger Wille klienter i näraliggande områden, däribland sekretess, förvaltningsrätt och förvaltningsprocessrätt.

Christian Härdgård
Advokat Senior Associate, Advokatfirman Delphi
Christian har mer än 13 års erfarenhet av offentlig upphandling och har en bakgrund som upphandlingssamordnare på statlig myndighet samt från dömande verksamhet på förvaltningsrätt. Sedan 7 år arbetar Christian som advokat och hjälper sina klienter under samtliga delar av upphandlingsprocessen, från förstudier inför upphandling, val av upphandlingsform och utformning av förfrågningsunderlag, till utvärdering av anbud och avtalsförvaltning. Christian är ofta ombud för såväl privata företag som upphandlande myndigheter och för kontinuerligt processer vid förvaltningsrätter och allmän domstol. Därutöver skriver Christian löpande artiklar i olika branschtidningar och är en flitigt anlitad föreläsare.

My Becher
Associate, Advokatfirman Delhpi

Martin Bogg
Advokat, Delphi
Martin Bogg är inriktad mot offentlig upphandling och till upphandling sammanhörande frågor, så som t.ex. sekretess. Martin har varit ombud för upphandlande myndigheter och leverantörer i ett stort antal rättsprocesser inom offentlig upphandling, inklusive Högsta förvaltningsdomstolen och Sveriges hittills enda upphandlingsmål i EU-domstolen. Martin har även företrätt klienter i flera skadeståndsmål med koppling till regelverket för offentlig upphandling.

Hampus Stefansson
Senior Associate, Advokatfirman Delhpi
Hampus Stefansson är specialiserad inom offentlig upphandling inom den klassiska sektorn och inom försörjningssektorerna. Hampus har lång erfarenhet av att arbeta med såväl upphandlande myndigheter som upphandlande enheter och leverantörer. Detta har gett honom en bättre förståelse för de olika aspekterna av offentlig upphandling. Han har bistått klienter i alla faser av en upphandlingsprocess, t.ex. rådgivning i samband med förberedelser inför offentliga upphandlingar, upprättande av förfrågningsunderlag för upphandlande myndigheter och enheter, upprättande av anbud för leverantörer och biträde vid utformning av frågor och svar under anbudstiden. Vidare har han representerat klienter i ett stort antal överprövningsmål i de svenska förvaltningsdomstolarna. Hampus har även erfarenhet av att arbeta med ärenden rörande offentlighet och sekretess.

Erik Olsson
Advokat, Partner, Advokatfirman Kahn Pedersen
Erik Olsson är en av Sveriges ledande advokater inom offentlig upphandling. Erik har omfattande erfarenhet av att företräda klienter i processer såväl vad gäller förvaltningsprocess som unionsrätt på det förvaltningsrättsliga området men även i upphandlingsrelaterade processer i allmän domstol.
Erik Olsson är författare till ett flertal artiklar och är bland annat återkommande skribent i Europarättslig tidskrift. Han är även medförfattare till Överprövning av Upphandling – och andra rättsmedel enligt LOU och LUF och en uppskattad föreläsare såväl i Sverige som internationellt.

Kristian Pedersen
Advokat, Partner, Advokatfirman Kahn Pedersen
Kristian Pedersen är en av Sveriges mest erkända juridiska experter inom offentlig upphandling. Han företräder såväl upphandlande myndigheter och enheter som leverantörer i alla typer av affärer mellan offentliga och privata parter. Förutom offentlig upphandling och upphandling i försörjningssektorerna har han också omfattande erfarenhet av försvars- och säkerhetsupphandling och allmän kommersiell förvaltningsrätt.
Kristian Pedersen är även författare till böckerna Centrala frågeställningar vid offentlig upphandling och Upphandlingens grunder (Jure Förlag) samt till ett mycket stort antal artiklar om upphandling och näraliggande frågor.

Viktor Robertson
Associate, Advokatfirman Kahn Pedersen

Per Kyhle
Upphandlingskonsult, Colligio
Per Kyhle har arbetat med upphandling sedan 1995 och var under lång tid Banverkets inköpschef. Per är sedan 10 år upphandlingskonsult på Colligio, där Per också är lärare och har utbildat över 2000 personer i offentlig upphandling.

Charlotta Holmer
Upphandlingskonsult, Colligio
Charlotta har jobbat med upphandling och inköpsfrågor som konsult och på energibolag i flera år och har erfarenhet av upphandling av entreprenader, varor och tjänster inom olika områden.
Charlotta har en ekonomexamen med inriktning mot handelsrätt från Uppsala universitet. Hon tycker att det är viktigt att upphandlingar och inköp bidrar till utveckling och förbättring av beställarens verksamhet och att upphandlingen bidrar till en god affär.

Paula Hägg
Upphandlingskonsult, upphandlingsjuridiskt ansvarig, Colligio
Paula har över 10 års erfarenhet av offentlig upphandling, framförallt som upphandlingskonsult, men även som strategisk inköpare. Inriktningen är upphandlingar av olika slags intellektuella tjänster. De senaste fyra åren har Paula deltagit i ett flertal stora IT-projekt med förhandlingar. Paula är även stor erfarenhet av att bistå upphandlande myndigheter vid överprövningar samt med olika upphandlings- och avtalsrättsliga frågor. Paula har en jur. kand. från Stockholms universitet.

Jennie Janeröd Nilsson
Upphandlingskonsult, Colligio

Angelica Jarl
Chef offentlig sektor, Samhall

Olle Molander
Affärsområdeschef ramavtal, Ledning, SKL Kommentus Inköpscentral

Lotta Olsson
bolagsjurist, SKL Kommentus

Erik Edström
Bolagsjurist, Koncernstab, SKL Kommentus

Gustav Blomberg
Upphandlingskonsult, AffärsConcept

Heidi Karlander
Upphandlingskonsult, AffärsConcept

Lina Lidell
Omvärldsanalytiker, SKL Kommentus
Lina Lidell jobbar som omvärldsanalytiker på SKL Kommentus. Lina jobbar både med strategisk omvärldsbevakning och analys av trend- och framtidsspaningar. Med lång erfarenhet från undersökningsbranschen, på Kantar Sifo och Novus, och i sitt arbete som omvärldsanalytiker på SL och SOS Alarm har Lina skaffat sig god kunskap om hur man bedriver framgångsrikt omvärldsarbete.

Anders Hemberg
vd, Decimalen AB

Jonas Cederfjäll
Partner, Decimalen
PARTNERS OCH MEDVERKANDE ORGANISATIONER
BLI PARTNER!
Vill du bli turnépartner till höstens Sverigeturné? Hör av dig till oss så berättar vi mer om möjligheterna.
Kontakta oss
Maria Agren
Chef event och utbildning
Mejla Maria
0760-49 65 00
Anna Olsson
Partnerskap
Mejla Anna
073 303 89 86
Bo Nordlin
Publisher
Mejla Bosse
070 266 05 66