Ett it-haveri skakar det offentliga Sverige och regeringen vill att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter, men enligt ESV går det för långsamt.
Upphandling24 arrangerar tillsammans med Computer Sweden en angelägen konferens på temat Upphandla it. Kan effektivare upphandling och ökad leverantörssamverkan vara framgångsfaktorer? Hur hanteras information som måste skyddas?
Denna konferens omfattar möjligheter, goda exempel, juridik, trender och hur man navigerar i en ständigt föränderlig tillvaro. Målet med denna dag är att ni ska få med er värdefulla kunskaper, insikter och praktiska exempel för bli att inspirerade till att lyfta upphandlingarna till nästa nivå och säkra era digitala investeringar.
Vi fortsätter vårt framgångsrika koncept där ni får utrymme för dialog under hela dagen, sittandes kring runda bord. Dela erfarenheter och utvidga ditt nätverk.
DAGEN ERBJUDER
- Digitalisering och upphandling
- Leverantörssamverkan, en nyckel till lyckat it-införande
- GDPR för upphandlare
- Informationssäkerhet och säkerhetsskydd
- Upphandla så att du säkerställer att nyttan realiseras i verksamheten
- Lyckad innovationsupphandling, vad är tricket?
- Incitamentsvillkor, ”rätt” avtalslängd, licensmodellers lämplighet och andra upphandlingsrättsliga frågor vid ingående av it-avtal
Talare

Ulrika Ajax
Ledare, Upphandling24
Ulrika har arbetat med offentliga inköp sedan 2002. 8 år som upphandlare, 5 år på Lantmäteriet där hon byggde upp och ansvarade för IT-enhetens inköpsfunktion i en centraliseringsprocess. Hon ledde arbetet med att börja arbeta med inköp ur ett strategiskt perspektiv för hela Lantmäteriet och införde bl a kategoristyrning. Ulrika är även utbildad och certifierad förändringsledare. Efter Lantmäteriet varit 2 år som konsult. Idag ansvarar Ulrika för Upphandling24 och det är en fantastisk plattform för att arbeta med hennes mission – att skattemedlen ska användas på bästa sätt.

Ann Hellenius
CIO Bankgirot, tidigare CIO Stockholm stad
Ann Hellenius är CIO på Bankgirot, sedan januari 2018. Tidigare var hon IT-direktör i Stockholms stad, från maj 2015, med uppdraget att leda stadens övergripande digitaliseringsarbete.
Hon har gjort sig känd som en utåtriktad it-ledare med fokus på verksamhetsfrågor, hållbarhet, ledarskap och smarta städer. En av de första åtgärderna hon vidtog som ny IT-direktör i Stockholms Stad var att ersätta it-avdelningen med en avdelning för digital utveckling.
Bakom sig har Ann Hellenius lång erfarenhet av ledande roller inom it, både i det privata näringslivet och i det offentliga. Hon har varit managementkonsult i London och Stockholm och haft flera roller inom Stockholms Stad, bland annat som it-chef på utbildningsförvaltningen.
Hon sitter i flera styrelsen för Volvo Finans Bank och Lantmäteriet och ingår i Peter Erikssons nationella Digitaliseringsråd.
Ann Hellenius har belönats med flera prestigefyllda priser tex. European CIO of the year 2016 och Influencer of the year 2016. Stockholm utsågs under hennes ledning till Sveriges Digitaliseringskommun 2017.
Vid CIO Awards 2017 utsågs hon till Årets CIO.

Katarina von Goës
Kanslichef på Expertgruppen för digitala investeringar

Mattias Skarin
Konsult, Crisp
Mattias hjälper IT-organisationer och affärsenheter att lyckas med mjukvara. Med 18 år i branschen har han som Lean- och Agile-coach hjälpt ett flertal organisationer halvera sin tid till marknad och skapa bättre produkter. Mattias är en av författarna till boken ”Kanban & Scrum, making the most of both”.

Fredrik Olsson
Senior Associate, advokat på Setterwalls

Niklas Follin
Associate, advokat på Setterwalls

Per Luks
Strategisk it-upphandlare hos Uppsala kommun

Monika Wendleby
Jurist och managementkonsult på Passacon AB

Louise Koch
Corporate Sustainability Business Development Director, EMEA

Ylva Söderlund
Säkerhetsstrateg, Trafikverket

Ulf Nygren
Head of Outsourcing, Tieto

Fredrik Örnhall
Säljchef Managed Services Advania

Lars-Erik Andersson
IT Chef, Knivsta/Heby kommun

Mikael Reinholdsson
Säljspecialist Managed Services Advania
Praktisk info
Datum: 16 maj
Tider:
Registrering/frukost 07.45-09.00
Frukostseminarium 08.00-08.45
Program 09.00-17.00
Mingel 17.00-18:00
Plats: Operaterrassen, samma hus som Operakällaren
Adress: Karl XII:s torg, Stockholm
Program
07:45 Registreringen öppnar
Starta dagen med en rykande kopp färskt kaffe eller te och smörgås.
08:00 Frukostseminarium: Ta ledartröjan i din digitalisering med hjälp av Agila kontrakt
Det mesta i en verksamhet påverkas av mjukvara i någon form. Men IT är svårt och det är lätt att gå förlorad i detaljerna. Att lyckas med en digitalisering förutsätter att vi ändrar angreppssätt. Den slitna sanningen är att vi får vad vi beställer. Vill vi skapa lösningar som skapar verksamhetseffekt måste vi upphandla mot effektmål. Hur gör vi det? Nyckeln stavas Agila kontrakt och effektstyrd upphandling. I detta seminarium går jag igenom huvudkomponterna i Agila kontrakt: Beställ mot behov, upphandla leverantörens reella förmåga och skapa incitament till samverkan mot effektmålet.
Mattias Skarin, konsult på Crisp
09:00 Välkomna
Dagens moderator Ulrika Ajax inleder dagen.
09:10 Digitaliseringen förändrar vårt samhälle – är du redo, är du med?
Digitaliseringen påverkar hela vårt samhälle, hur ser det ut i offentlig sektor och vad krävs för att vi ska lyckas med digital transformation? På vilket sätt bör vi som jobbar med upphandling förhålla oss till det? Ann Hellenius delar med sig av sina erfarenheter kring vad som krävs för att lyckas och vanliga fallgropar.
Ann Hellenius, Bankgirot
09:35 Hur kan den offentliga sektorns kunder använda sin köpkraft för att driva social och miljömässig hållbarhet?
What does sustainability look like across the lifecycle of IT products and solutions? How can public sector customers use their buying power to drive social and environmental sustainability in their own operations and in the ICT sector? Join this inspiring and thought provoking presentation from Dell EMC, who encourages customers to include sustainability in procurement of ICT solutions.
Louise Koch, Dell EMC
10:05 Diskussion runt bordet
10:20 Paus för kaffe och fika
10:40 GDPR för upphandlare – en crashcourse
Efter 25 maj kommer GDPR vara en viktig del i en upphandlares vardag. Detta inte minst för att organisationen ska undvika sanktioner på upp till 20 miljoner euro. Vad är viktigt att tänka på vid nyanskaffning av IT/säkerhet och avtalsskrivande?
Monika Wendleby, jurist och managementkonsult på Passacon AB
11:10 Diskussion runt bordet
11:25 Lyckad partnerupphandling av it med innovationsfokus
Uppsala kommun fokuserar alltmer på de långsiktiga leverantörsrelationerna/systemlösningarna. Vi vill ha ett nära partnerskap och samarbete , med ett väsentligt inslag av innovation. Detta skapar ett antal utmaningar bl a:
· Hur ställa om interna och externa organisationen till att jobba i ett partnerbaserat samarbete?
· Hur skapa förtroende mellan parterna under en lång avtalstid?
· Hur skapa kunskapsöverföring mellan organisationerna?
· Hur skapa förutsättningar för innovationer?
Per Luks, strategisk it-upphandlare hos Uppsala kommun
12:05 Diskussion runt bordet
12:20 Lunch
13:10 Nya tidens leverans och konsumtion av IT
Trender hur man lyfter dialogen inför en stor it-leverans. Advania berättar tillsammans med IT Chefen för Knivsta/Heby kommun om deras resa i samsourcing och funktionsoutsourcing med partners. Vilka var utmaningarna under och efter upphandlingen? Hur kan man åstadkomma en värdeskapande leverans, när IT förändras kontinuerligt och LOU begränsar flexibiliteten?
Fredrik Örnhall, säljchef Managed Services Advania, Lars-Erik Andersson, IT Chef för Knivsta/Heby kommun, Mikael Reinholdsson, säljspecialist Managed Services Advania
13:40 Diskussion runt bordet
13:55 Mjuka upphandlingskontrakt, är det möjligt?
Upphandlingslagstiftningens begränsningar avseende bl.a. avtalslängd och ändringar av upphandlande avtal utgör ofta en utmaning vid IT-upphandlingar. Vid större systemupphandlingar är det fördelaktigt med flexibla licensmodeller som tar höjd för förändrade behov hos den upphandlande myndigheten över tid samtidigt som de inte är alltför kostnadsdrivande. Är sådan flexibilitet möjlig upphandlingsrättsligt? Vad är den längsta avtalstiden vid IT-upphandlingar? Är det upphandlingsrättsligt tillåtet med incitamentsvillkor? Fredrik Olsson och Niklas Follin från Setterwalls Advokatbyrå delar med sig av erfarenheter av särskilda avtalsfrågor som ofta aktualiseras vid IT-upphandlingar.
Fredrik Olsson, Niklas Follin från Setterwalls
14:25 Diskussion runt bordet
14:40 Paus för kaffe och fika
15:00 ”Inga fler it-skandaler” Informationssäkerhet i upphandling – Dyrt, jobbigt och krångligt eller rätt åtgärd på rätt plats
Ta reda på fakta, agera på fakta och upphandla för en god affär även ur säkerhetsperspektivet. Ylva berättar om informationsprocesskartläggning, sektionering av information, analys och vägval i upphandlingen, beröringsskräcken och att få valuta för den säkerhet man väljer.
Ylva Söderlund, säkerhetsstrateg, Trafikverket
15:30 Diskussion runt bordet
16:15 Diskussion runt bordet
16:30 Dramatiska förändringar inom hela it-området. Vart pekar de stora marknadstrenderna?
Vi befinner oss i en tid när hela it-området håller på att förändras dramatiskt och kraven på ökad verksamhetsnytta blir allt mer styrande. Det innebär att ökad kunskap om anskaffning inom it-området blir allt viktigare, tillsammans med insikt om hur en väl genomförd anskaffning kan nyttjas som ett effektivt instrument för att uppnå ökad effektivitet och verksamhetsnytta. Marknadstrenderna pekar på att utvecklingen går mot mer verksamhetsstyrning av it-utvecklingen. Kostnadseffektivitet som främsta ledstjärna får stå tillbaka lite till förmån för ökad innovation, ökad verksamhetsnytta, ökad medborgarnytta och tillgång till spetskompetens. Detta och vad man bör ha med sig vid förberedelser och genomförande av en anskaffning inom it-området, är några av de frågor som kommer att belysas.
Ulf Nygren, Head of Outsourcing, Tieto
16:55 Highlights och sammanfattning
Dagens moderator Ulrika Ajax summerar dagen.
17:00 Mingel
Med reservation för ändringar
Bli partner!
Är du leverantör och vill bli partner? Hör av dig till oss så berättar vi mer om möjligheterna.