Välkommen!

Varmt välkommen till en heldagskonferens om att upphandla IT.

Detta blir en heldag där du får ta del av experternas allra viktigaste tips och råd om hur du på bästa sätt upphandlar IT-lösningar, teknologi och säkerhet.

Under dagen får du bland annat veta:

  • Är din IT-affär framgångsrik? Ta del av inköparens allra bästa tips för uppföljning och utvärdering!
  • Kvalitet i din IT-upphandling – så gör du
  • Så avropar du bäst från ramavtalet för IT-driftstjänster
  • Så upphandlar du användbara IT-system – dessa är framgångsfaktorerna

Det här får du på konferensen

Verktygen

Verktygen för att genomföra bättre upphandlingar och affärer.

Nätverkande

Ett breddat nätverk med nya värdefulla kontakter, samt möjlighet att ställa frågor direkt till talarna.

Inspiration

Inspiration att dela med dig av till dina kollegor när du är tillbaka på kontoret.

Dokumentation

Du får dokumentation från dagen i PDF-format.

Våra erbjudanden:

Konferensavgift

Pris: 3 900 kronor ex moms om du arbetar i offentlig sektor, 5 900 kronor ex moms om du arbetar som leverantör till offentlig sektor. Vi erbjuder också fina grupprabatter för er som går fler!

Är du student? Vi erbjuder studentrabatt! Du betalar endast 500 kronor inklusive moms. Kontakta  för att boka.

Detta får du i priset!

Konferensdeltagande, frukost, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika och mingel med förfriskningar. Redan dagen efter får du tillgång till talarnas presentationer. Under dagen ges du också flera tillfällen att nätverka och bredda ditt kontaktnät med upphandlare, inköpare och leverantörer.

Har du frågor? Kontakta oss på 

Program Upphandla IT

08:30

Registrering öppnar

Lättare frukost serveras

09:30

Välkomna!

Bo Nordlin, chefredaktör, Upphandling24

Utvärdering och referenser

Advokaterna behandlar rättsfall och legala frågor kopplade till utvärdering och referenser.

Ulrika Geissler, advokat och Sara Liljedahl, advokat, TIME advokatbyrå

Kvalitet i din IT-upphandling – så gör du!

Genom att sätta egna taktimpriser lyckades Svenska spel undvika taktiskt prissättning i sin IT-konsultupphandling. Man gjorde också ett noggrant arbete med att ta fram utvärderingskriterier som verkligen skulle ge den kvalitet man var ute efter. Resultatet blev en lyckad upphandling som gjorde både verksamheten och leverantörerna nöjda.

Maria Hellqvist, strategisk inköpare, Svenska spel

10:50

Paus för kaffe och fika

Så avropar du bäst från ramavtalet för IT-driftstjänster

21 myndigheter, 11 kommuner och 2 landsting har sedan 2010 lagt ut sin IT-drift genom avrop från ramavtalet It-driftstjänster – Helhetsdrift. Det har gett många erfarenheter om vilka utmaningarna är. Per-Erik Andersson, ramavtalsansvarig Kammarkollegiet och Mathias Lagerros, upphandlingskonsult, båda med lång erfarenhet av IT-upphandlingar och avrop från ramavtal, delar med sig av sina bästa råd för ett framgångsrikt avrop.

Per-Erik Andersson, ramavtalsansvarig, Kammarkollegiet och Mathias Lagerros, upphandlingskonsult, L&M Lagerros Consulting

Så upphandlar du användbara IT-system

Genom att studera sex olika upphandlingar har Åke Walldius och Clas Thorén hittat framgångsfaktorerna för att upphandla användbara IT-system. Ta del av deras lärdomar och hitta din modell för att lyckas.

Åke Walldius, forskare, KTH och Clas Thorén, konsult

12:30

Lunch

Har vi nått Peak IT?

Efter +40 års utveckling ser vi snarare fler IT-projekt som blir besvikelser eller rena haverier, än färre. Borde vi inte lärt oss? Har vi närmat oss något vi kan kalla ”Peak IT” – en fundamental krock mellan Moores lag och lagen om avtagande marginalnytta? Vad ska vi i så fall göra för att förhindra det?

Jonas Söderström, informationsarkitekt, InUse

Gör det svåra enkelt – avtal som fungerar

Med hjälp av ett proaktivt angreppssätt har Lidingö stad effektiviserat sin upphandlingsprocess. Genom att ta fram avtalsvillkor som fungerar både för ramavtal, direktupphandlingar och vanliga upphandlingar sparar man mycket tid. Här delar man med sig av sina bästa tips för att göra en bra affär i ett komplext område, för kravställning och för effekthemtagning i förvaltningen.

Björn Söderlund, IT-strateg, Lidingö stad och Bertil Nordlund, VD och managementkonsult inom upphandling, Knowit Business Consulting

Upphandla IT med konkurrenspräglad dialog

När Stockholms läns landsting skulle upphandla en ny it-plattform för ambulanssjukvården fanns inget färdigt system på marknaden. För att hitta det man behövde gjordes upphandlingen i form av en konkurrenspräglad dialog. Att kunna möta leverantörerna med tydliga krav krävde en omfattande förankringsprocess där ledorden var helhetssyn och hållbarhet. SLL berättar om utmaningar och lösningar längs vägen och hur det blev när implementeringen satte igång.

Eva Fellenius, projektledare, Stockholms läns landsting

15:10

Paus för kaffe och fika

Är din IT-affär framgångsrik?

När avtalet är påskrivet och arbetet har börjat hur vet du om affären är framgångsrik? Hur mäter du och vad mäter du? Inköparen delar med sig av sina bästa tips för uppföljning och utvärdering.

Christel Prinsén, IT Sourcing Manager, SKF

Upphandla IT med ett agilt arbetssätt – går det?

I en föränderlig värld skapas större samhällsnytta om kund och leverantör genom ett väl fungerande samarbete kan anpassa sig och möta en rörlig kravbild snarare än att bara pricka av funktioner som kommer vara till begränsad nytta. Ett agilt arbetssätt innebär att man levererar körbar mjukvara regelbundet samt kan anpassa kravbilden löpande utifrån lärande under projektets gång. LOU har vissa begränsningar men också möjligheter vi inte nyttjar. Mattias Skarin visar konkreta exempel på hur man kan använda ett agilt arbetssätt i IT-upphandlingar.

Mattias Skarin, konsult, Crisp

16:30

Mingel

Diskutera dagen över ett glas vin, öl eller alkoholfritt alternativ och nätverka med kollegor!

Dagens talare

Plats: Grand Hotel, Stockholm

Anmälan

Upphandla IT arrangeras på Grand Hotel i Stockholm.

Dagen inleds med registrering och enklare frukost från 08:30. En timme senare börjar programmet. Dagen avslutas 16:30 och då är det hög tid för mingel. Stanna gärna kvar och diskutera dagen och nätverka med upphandlare, inköpare, jurister och leverantörer!

Datum: 7 maj

Tid: 09.30-16.30

Pris: 3 900 kronor ex moms om du arbetar i offentlig sektor, 5 900 kronor ex moms om du arbetar som leverantör till offentlig sektor. Vi erbjuder också fina grupprabatter för er som går fler!

Våra partners

Visma

Visma är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköp, betalning, butiksdata, IT-projekt, anbud och upphandling. 5 400 anställda, varav 1 600 i Sverige, förenklar och effektiviserar verksamhets-processer hos 340 000 kunder i både privat och offentlig sektor.

Upphandlingsverktyget Visma TendSign är ett system för att skapa upphandlingar, ta in och utvärdera anbud samt sluta avtal och lägga upp avtalskataloger. Verktyget är webbaserat och används idag av cirka 800 upphandlande organisationer och 30 000 leverantörer med anbudsgivarkonton. Läs mer på www.tendsign.com.

Inköps- och fakturahanterinslösningen Visma Proceedo effektiviserar processer för avtalshantering, inköp, beställning och fakturahantering och gör att du på ett enkelt sätt får kontroll över inköp, kostnader och kvalitet. Läs mer på www.visma.se/proceedo.

Acento Finance

Professionella hyreslösningar för teknologibaserad utrustning och tjänster

Acento Finance erbjuder hyreslösningar med tillhörande värdeökande tjänster. Vår specialitet är lösningar inom teknologibaserad utrustning IT-technology, industritechnology och medical. Vi finns representerade i Norden och samarbetar globalt med ledande leverantörer inom IT. Våra kunder är medelstora och stora företag, landsting, kommuner, statliga verk och myndigheter.

Ett exempel på innovativ lösning som sparar tid, pengar och strul åt våra kunder är ADLM, Acento Device Lifecycle Management, www.adlm.se, som vi lanserade i Almedalen i somras tillsammans med IDG och Upphandling24.se. Våra kunder sparar mellan 10-20% genom smarta investeringar med rätt lösning som optimerar funktion, miljö och säkerhet över tid.

Acento Finance ingår i CHG-MERIDIAN koncernen, www.chg-meridian.com

Knowit

Symantec

Symantec Corporation (Nasdaq: SYMC) är expert på att skydda information och hjälper människor, företag och myndigheter att frigöra de möjligheter som tekniken erbjuder – när som helst, var som helst. Grundat i april 1982 och nu ett Fortune 500-företag, driver Symantec idag ett av världens största globala informationsnätverk för IT-hot och -risker. Uppdraget är att tillhandahålla ledande säkerhets-, backup- och tillgänglighetslösningar där viktig information lagras, nås och delas.

Basefarm

Basefarm är den ledande driftleverantören av affärskritiska applikationer. Vi erbjuder avancerade tekniska lösningar, molntjänster, applikationsdrift och colocation från våra sex datacenter i Europa.

Med närmare 400 medarbetare hanterar vi driften av mer än 35 000 tjänster som når över 40 miljoner slutanvändare i 23 länder. En grundlig designprocess med systemarkitekter säkerställer en kundanpassad och optimerad driftplattform som tar hänsyn till företagets behov, komplexitet, krav på hög förändringstakt och högsta säkerhet.

Vi säkerställer att affärskritiska tjänster alltid är tillgängliga. Vi använder vår tekniska expertis och affärsförståelse för att bygga kundanpassade lösningar och förbättra slutanvändarens upplevelse

Kontakt

Kommande konferenser