Varmt välkommen till en heldagskonferens om hur du upphandlar konsulter!
Under dagen kommer alla dina frågetecken att suddas ut! Du lyssna till lyckade exempel och träffa upphandlarna bakom affärerna. Få konkreta tips och råd som du kan använda i ditt eget arbete redan dagen efter!
Exempel på frågor som kommer att tas upp under dagen är:
- Kravställning
- Referenser
- Intervju
- Konsultmäklare
Skynda dig att boka – antalet platser är begränsat! Detta är en dag som du inte vill missa!
Dagen innan, den 16 september, anordnar vi Upphandla IT. Passa på att gå båda dagarna och få 40 procent rabatt på den andra dagen! Detta kan du kombinera med våra grupprabatter – billigare än så blir det inte!
Boka din plats här!
Det här får du på konferensen
Våra erbjudanden:
Konferensavgift
Arbetar i offentlig sektor – 3 900 kronor plus moms för endast Upphandla konsulter, 6 240 kronor plus moms om du deltar på både Upphandla IT och Upphandla konsulter.
Arbetar som leverantör till offentlig sektor – 5 900 kronor plus moms för endast Upphandla konsulter, 9 450 kronor plus moms om du deltar på både Upphandla IT och Upphandla konsulter.
Dessa priser kan du kombinera med våra grupprabatter!
Är du student? Vi erbjuder studentrabatt! Du betalar endast 500 kronor inklusive moms per konferens. Kontakta för att boka.
Detta får du i priset!
- Konferensdeltagande
- Frukost
- Förmiddagsfika
- Lunch
- Eftermiddagsfika
- Mingel med förfriskningar
- Tillgång till talarnas presentationer redan dagen efter.
Under dagen ges du också flera tillfällen att nätverka och bredda ditt kontaktnät med upphandlare, inköpare och leverantörer.
Har du frågor? Kontakta oss på
Boka din plats här!
Program Upphandla konsulter 17 september
08:30
Registrering öppnar
09:30
Välkomna!
Bo Nordlin, chefredaktör, Upphandling24
När kan du häva ett avtal?
Här ges tips och råd om hur man som upphandlande myndighet bör agera när en upphandlad leverantör försöker förändra avtalsvillkoren. När kan du häva avtalet och vad behöver du tänka på för att undvika överträdelse av upphandlingsreglerna och skadeståndsansvar?
Lina Håkansson, advokat, advokatfirman Cederquist
Utmaningen i att få de bästa leverantörerna att lämna anbud och att utvärdera kvalitet
När Svenska spel skulle upphandla kreativa reklambyråtjänster ville man få med de bästa byråerna och verkligen kunna lägga tyngd vid kvalitet. Problemet är bara att de stora drakarna sällan svarar på offentliga upphandlingar och att utvärdera på kvalitet är alltid en utmaning. Ett genomtänkt upplägg och genomförande gav dock önskat resultat och en lyckad upphandling.
Johan Söderberg, fd. inköpsstrateg, Svenska spel och Gunilla Berg, upphandlingskonsult, Engage marketing
10:50
Paus för kaffe och fika
Leverantörsdialog för bättre upphandlingar
Arbetsförmedlingen arbetar med externa remisser av förfrågningsunderlag inför upphandling, för att fånga upp synpunkter och förbättringsförslag från leverantörerna. Erfarenheterna såhär långt är mycket goda. Det har gett ett bättre samarbetsklimat med leverantörerna och man räknar med högre kvalitet i tjänsteleveransen.
Martin Kruse, verksamhetsområdeschef, Arbetsförmedlingen
Taktiskt anbudsarbete – en leverantörs erfarenheter
En leverantör berättar om det taktiska arbetet bakom ett anbud: referenser, 0-bud samt ”gungor och karuseller”.
Robin Åkerman, anbudsansvarig, och Ann-Catrin Månsson, Key Account manager, Perido
12:30
Lunch
Så undviker vi oseriösa anbudspriser
När Ekonomistyrningsverket skulle upphandla revisionstjänster ville man i möjligaste mån undvika leverantörer som vid avrop tackar nej till att åta sig uppdrag. Här berättar man mer om hur man resonerat och vilken väg man valde.
Heidi Marks, upphandlare och Eva Fredriksson, funktionsansvarig, Ekonomistyrningsverket
Så undviker du enkronasbud i din konsultupphandling
Med utgångspunkt i en lyckad kommunal upphandling berättar Petter Ulander om en metod som gör det affärsmässigt omöjligt för leverantörerna att lägga enkronasbud. Detta kan till exempel tillämpas i upphandling av ramavtal för konsulttjänster.
Petter Ulander, vd och upphandlingsrådgivare, AdviceU
Att hitta rätt kompetens och kvalitet i ramavtalsupphandling
Att upphandla kompetens är alltid en utmaning och ännu större så när man upphandlar ramavtal, som ska passa många. Annelie Dufva från SKL Kommentus Inköpscentral delar med sig av sina erfarenheter av IT-konsultupphandling.
Annelie Dufva, projektledare, SKL Kommentus Inköpscentral
15:00
Paus för kaffe och fika
Så får vi rätt konsulter med förnyad konkurrensutsättning
Trafikverkets nationella ramavtal för bygg- och projektledare inom väg och järnväg.
Jonas Melén, inköpare, TrafikverketDärför valde vi konsultmäklare
Pensionsmyndigheten har precis avslutat sin upphandling av en IT-konsultmäklare. Målen med denna upphandling har varit lägre administrativa kostnader för genomförande av konsultavrop, en smidigare avropsprocess och att åstadkomma bra konkurrens för att få bästa möjliga kvalitet i uppdragen. Hur gick man till väga och vilka var utmaningarna?
Adnan Ganic, strategisk inköpare, och Pedra Herdegen, tjänsteansvarig, Pensionmyndigheten
16:30
Mingel
Diskutera dagen över ett glas vin, öl eller alkoholfritt alternativ och nätverka med kollegor!
Dagens talare

Heidi Marks
upphandlare, Ekonomistyrningsverket
Heidi arbetar som upphandlare på Ekonomistyrningsverkets stabsavdelning. Arbetet innebär att planera, leda och genomföra Ekonomistyrningsverkets egna upphandlingar. Heidi har mer än åtta års erfarenhet av tjänsteupphandlingar och har tidigare arbetat på Arbetsmiljöverket, Energimyndigheten och Utbildningsradion.

Martin Kruse
verksamhetsområdeschef, Arbetsförmedlingen
Martin är chef för upphandlingsavdelningen på Arbetsförmedlingen. Han är ingenjör med flygteknisk inriktning och har jobbat med offentlig upphandling sedan 1997. Först vid Försvarets Materielverk med anskaffning av stridsflygplanssystem, och sedan 2013 vid Arbetsförmedlingen.
Upphandlingsavdelningen vid Arbetsförmedlingen ansvarar för all myndighetens upphandling, både varor och tjänster för myndighetens egna behov och för det arbetsmarknadspolitiska uppdraget. Avdelningen bygger just nu också upp en enhet med successivt ökande ansvar för myndighetens operativa inköp.

Petter Ulander
VD och upphandlingsrådgivare, AdviceU
Petter är i grunden civilekonom med inriktning på redovisning och juridik. Fokusområden är energiföretags och kommuners administrativa stödsystem. Petter är även en uppskattad föreläsare och utbildare i ”konsten att köpa IT-system”. Vanliga uppdrag är upphandling av debiteringssystem, mätvärdeshanteringssystem, ekonomisystem eller PA-lönesystem.

Eva Fredriksson
funktionsansvarig, Ekonomistyrningsverket
Eva arbetar som funktionsansvarig för metod och kvalitetsstödsfrågor på Ekonomistyrningsverkets avdelning för EU-revision. Avdelningen arbetar med både egen personal och inhyrda konsulter. Eva är certifierad IT-revisor och har en lång och bred erfarenhet av revision från flera statliga myndigheter.

Gunilla Berg
upphandlingskonsult, Engage marketing
Gunilla är en av Sveriges ledande byråvalskonsulter och genomför varje år många upphandlingar av kommunikationstjänster, både inom LOU och inom den kommersiella världen. PR, reklam, design, event och strategi är några av de discipliner som hon upphandlar.

Johan Söderberg
inköps- och upphandlingskonsult, Peak Procurement
Johan Söderberg är inköps- och upphandlingskonsult med omfattande erfarenhet inom området och har arbetat med inköps- och upphandlingsfrågor i såväl svensk som internationell miljö. Johan har omfattande praktisk erfarenhet av att upphandla såväl kvalificerade tjänster och varor som it och har även stor erfarenhet av strategiskt inköpsarbete såsom organisationsutveckling och kategoristyrning. Johan är idag konsult och delägare i Peak Procurement.

Jonas Melén
inköpare, Trafikverket
Jonas arbetar som inköpare på Trafikverket i Göteborg och handlar upp entreprenader och tekniska konsulter inom väg och järnväg. Han är civ. ek. och har tio års erfarenhet som upphandlare inom privat och offentlig sektor med upphandlingar inom infrastrukturanläggningar.

Lina Håkansson Kjellén
advokat, Bokwall Rislund Advokatbyrå
Lina är advokat och specialiserad på offentlig upphandling. Enligt Chambers Europe Guide är Lina ”very precise, accurate and always keeps to deadlines”.

Adnan Ganic
strategisk inköpare, Pensionsmyndigheten
Adnan arbetar som strategisk inköpare på Pensionsmyndigheten. I arbetet ingår att genomföra upphandlingar och avrop inom en rad olika varu- och tjänsteområden. Adnan har ansvarat för inköp av konsulttjänster inom bland annat managementområdet och IT-området, inköp av IT-system, mediebevakning och medieanalyser, fondratingtjänster med mera. Han har kandidatexamen i ekonomi och fem års erfarenhet av upphandlingsarbete från Naturvårdsverket och Pensionsmyndigheten.

Pedra Herdegen
tjänsteansvarig, Pensionsmyndigheten
Pedra arbetar på IT-staben på Pensionsmyndigheten. Förutom IT-inköp är Pedra license manager, förvaltningsansvarig för IT Arbetsplats och leverantörsansvarig för externa IT-leverantörer. I arbetet med IT-inköpen ansvarar Pedra för att planera inköpsaktiviteterna under året, ta fram kravspecifikationer ihop med berörda inom IT och verksamheten samt skriva underlagen för samtliga avrop inom IT. Bakgrunden är från byggsektorn med byggnadskonstruktion samt förvaltningsansvar för datakommunikation och telefoni från Skanska Sverige.

Annelie Dufva
Upphandlingschef, SKL Kommentus Inköpscentral

Robin Åkerman
anbudsansvarig, Perido
Robin arbetar som anbudsansvarig på Perido Skills. Han har arbetat med offentlig upphandling sedan 2010 och då nästan uteslutande med upphandling av konsulter i någon form. Han arbetar med hela anbudsprocessen från att hitta intressanta upphandlingar för Perido att svara på till att planera, driva och följa upp anbudsprocessen och ta fram och kvalitetssäkra de anbud som Perido lämnar in.

Ann-Catrin Månsson
Key Account manager, Perido
Ann-Catrin arbetar som Key account manager på Perido Skills. Hon arbetar främst med strategisk bearbetning, försäljning och planering för att bygga Peridos nyckelkunder. Hon har arbetat med offentlig upphandling sedan 2009. I sin roll är hon anbudsansvarig för upphandlingar, ansvarar för implementation och uppstart av nya ramavtal samt planerar, stödjer, driver och följer upp Peridos interna leveransinsatser för våra avtalsåtaganden för mer än 100 heltidskonsulter med en geografisk spridning över hela Sverige.
Plats: Grand Hotel, Stockholm
Anmäl dig nu!
Datum: 17 september
Tid: 09.30-16.30
Pris: Arbetar i offentlig sektor – 3 900 kronor plus moms om du endast deltar på Upphandla konsulter, 6 240 kronor plus moms om du deltar på både Upphandla IT och Upphandla konsulter.
Arbetar som leverantör till offentlig sektor – 5 900 kronor plus moms om du endast deltar på Upphandla konsulter, 9 440 kronor plus moms om du deltar på både Upphandla IT och Upphandla konsulter.