Varmt välkommen till en heldag om nya sätt att upphandla – Upphandling 2.0!
Exempel på programpunkter som kommer att tas upp:
- Nya lösningar med funktionsupphandling
- Mer kvalitet på kortare tid
- Resultatstyrda kontrakt – så får du ut mer av din leverantör
- Innovationsupphandling
Under dagen ges även gott om utrymme att ställa frågor och vara delaktig i debatt och diskussion. Som vanligt delar vi upp eftermiddagen i två spår – ett för upphandlare och ett för leverantörer!
Det här är konferensen för dig som vill lära dig hur du genom smarta upphandlingar kan göra skillnad, varmt välkommen!
Det här får du på konferensen
Våra erbjudanden:
Konferensavgift
Arbetar i offentlig sektor – Pris 3 900 kronor plus moms
Arbetar som leverantör till offentlig sektor – Pris 5 900 kronor plus moms alternativt 2 500 kronor plus moms om du väljer att endast delta på eftermiddagen
Är du student? Vi erbjuder studentrabatt! Du betalar endast 500 kronor inklusive moms. Kontakta för att boka.
Detta får du i priset!
Konferensdeltagande, frukost, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika och mingel med förfriskningar. Redan dagen efter får du tillgång till talarnas presentationer. Under dagen ges du också flera tillfällen att nätverka och bredda ditt kontaktnät med upphandlare, inköpare och leverantörer.
Har du frågor? Kontakta oss på
Program Upphandling 2.0 - nya sätt att upphandla
08:30
Registrering öppnar
Enklare frukost serveras
09:30
Välkomna!
Dagens moderator Bo Nordlin hälsar välkommen.
Kollektivavtalsliknande villkor och andra sociala villkor vid offentlig upphandling – hot eller möjlighet för framtidens upphandlingar?
Juristerna analyserar bland annat förslagen i den nyligen presenterade utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal.
Robert Moldén, EU-advokat och partner, Mohamed Hama Ali, biträdande jurist, och David Schreiber, biträdande jurist, advokatbyrån Gärde Wesslau
Så får du ut mer av din leverantör
Genom att specificera funktion istället för produkt i din upphandling och skriva ett resultatstyrt kontrakt, kan du få ett bättre samarbete med din leverantör. Björn Axelsson kommer ge en översikt över utmaningar och vinster i en sådan affär och tipsa om hur och när detta arbetssätt ger störst utdelning.
Björn Axelsson, professor, Handelshögskolan Stockholm
10:50
Paus för kaffe och fika
Innovationsupphandling som framtidsverktyg
Nya Karolinska Solna kommer bli en av framtidens mest högspecialiserade sjukhus. För att nå dit är innovationsupphandling ett viktigt verktyg för försörjningen av medicinsk teknik. Ta del av erfarenheter från en upphandling i framkant!
Linda Andersson, sakkunnig innovationsupphandling och Lars Carlsson, programledare, försörjningsprogrammet medicinsk teknik, Nya Karolinska Solna
Mer kvalitet på kortare tid
En misslyckad upphandling beror oftare på problem med processen än på avsaknad av upphandlingskompetens. Mittuniversitet har vidareutvecklat SMP/CCD, en strukturerad metod för en förbättrad upphandlingsprocess. Riktiga verktyg och en genomtänkt processtyrning garanterar ett resultat med bättre kvalitet, vilket dessutom nås på kortare tid.
Börje Hansson, projektledare, Mittuniversitetet
12:30
Lunch
13:30
Funktionsupphanding gav nya lösningar
Projektet att bygga Marieholmsförbindelsen är mycket komplext. Trafikverket valde att bland annat ge leverantörerna friheten att själva presentera den bästa lösningen för Marieholmstunneln, för att kunna hitta det mest effektiva sättet och för att få bästa möjliga pris. Man använde sig också av incitament, bonusar och viten i uppföljningarna.
Anders Böhn delar med sig av utmaningar, insikter och konkreta tips från processen.
Anders Böhn, upphandlingsansvarig Marieholmsförbindelsen, Trafikverket
Att svara på en upphandling med sociala krav
När GothNet för första gången svarade på en upphandling med sociala krav, krävdes en hel del jobb för att ta reda på vad som verkligen gäller. Har får du veta vad du som leverantör bör tänka på och hur det gick.
Sofia Söder, VD, Gothnet
Agil upphandling – går det?
Ett agilt arbetssätt innebär att man levererar regelbundet samt kan anpassa kravbilden löpande utifrån lärande under projektets gång. LOU har vissa begränsningar men också möjligheter vi inte nyttjar. Mattias Skarin visar konkreta exempel på hur man kan använda ett agilt arbetssätt i upphandlingar och därmed maximera effekten och minimera riskerna.
Mattias Skarin, konsult, Crisp
Social upphandling: nya affärsmöjligheter för leverantörer med engagemang
Kaisa Adlercreutz, advokat och partner, Amir Daneshpip, biträdande jurist och Johan Lidén, biträdande jurist, Gärde Wesslau
14:30
Paus för kaffe och fika
Paus för kaffe och fika
Livscykelkostnader som strategiskt verktyg
Idag används livscykelkostnader (LCC) begränsat i offentlig upphandling och det finns en outnyttjad potential i metodiken. LCC bör lyftas redan i organisationens strategiska arbete på en övergripande nivå, bland annat i behovsanalysen och utvärderingen. Här får du konkreta tips för hur LCC kan implementeras.
Sanna Efraimsson, föredragande ekonom, Upphandlingsmyndigheten
Hur blir man en hållbar leverantör?
I framtidens upphandlingar kommer det bli allt viktigare att kunna möta hållbarhetskrav. Atea utsågs till Utmärkt hållbar leverantör 2015 av Konkurrensverket. Men hur kommer man dit? Rätt kravställning, uppföljning och ständig utveckling är a och o.
Julia Norebring, kvalitet- och miljöspecialist, Atea
Inte för, inte mot, utan med!
Stora avstånd mellan parterna på den offentliga marknaden medför ett lika stort avstånd till riktigt bra affärer. Hur kan vi som upphandlare jobba med marknaden utan att jobba för den, men framförallt inte jobba mot den? Med mångårig erfarenhet från privat och offentligt inköp kommer Niclas ge förslag på både strategiska och enkla vardagliga handlingar som kan minska avståndet.
Niclas Andersson, regionchef Väst, AffärsConcept
Vems kvalitet är det som räknas på den offentliga marknaden?
När äntligen alla börjar prata om dialogen är det dags att våga prata om kvalitet. Vems kvalitet är det som räknas och spelar det egentligen någon roll vilka krav som ställs när kvaliteten ändå aldrig följs upp? Hur ser man till att just din kvalitet blir avgörande? Vilka fler frågor finns det som vi bör ställa oss för att vi ska få en bättre offentlig marknad. Det finns #80miljarder att hämta i bättre offentliga affärer.
Fredrik Tamm, VD, Doublecheck
16:30
Mingel
Diskutera dagen över ett glas vin, öl eller alkoholfritt alternativ och nätverka med andra upphandlare, inköpare, leverantörer och jurister!
Dagens talare

Sofia Söder
VD, GothNet
Sofia Söder är idag VD på GothNet och har lång och bred erfarenhet inom Göteborg Energi-koncernen. GothNet anlägger och driver bredbandsnät i Göteborgsregionen och är ett dotterbolag till det kommunalägda Göteborg Energi. Sedan 2011 sitter Sofia i styrelsen för Svenska Stadsnätsföreningen, en oberoende intresse- och branschorganisation för Sveriges Stadsnät.

Fredrik Tamm
marknadsexpert och grundare, Doublecheck
Fredrik, vd och grundare av DoubleCheck AB, har sedan början av 2000- talet aktivt arbetat för sundare affärer på den offentliga marknaden.
Han är som sakkunnig om den offentliga affären en ofta anlitad talare, krönikör och debattör, bl a i det nationella projektet Anbudsvågen, ett projekt som verkar för att inspirera och engagera fler leverantörer att se möjligheterna i den offentliga marknaden. Syftet med Anbudsvågen är att på sikt få fler anbud vilket skapar en bättre konkurrens.
Fredrik är också en av grundarna till Föreningen Sveriges Offentliga Leverantörer, FSOL, med fokus på att tillvarata leverantörernas intresse för effektivare och rättvis konkurrenssituation i den offentliga affären. Fredrik har också under många år verkat som moderator för inköparnas årliga träff, Upphandlingsdagarna, där den offentliga affären ständigt står i fokus.

Björn Axelsson
professor, Handelshögskolan Stockholm
Björn är verksam vid Handelshögskolan i Stockholm där han innehar Olof A Söderbergs professur. Han är Sveriges ledande expert på inköpsfrågor och har under många år bedrivit forskning på området. Han är författare till en rad böcker om inköpsrelaterade frågor. Björn är en ofta anlitad som expert och föredragshållare på inköpsområdet.

Kaisa Adlercreutz
advokat och partner, Front Advokater
Kaisa Adlercreutz arbetar med affärsjuridiska frågor, framför allt med inriktning på offentlig upphandling, annan offentlig rätt och förvaltningsrätt. Hennes arbete som kommunjurist har gett henne värdefulla erfarenheter och kunskap inom kommunal rollfördelning och beslutsprocess samt hur kommunala bolag berörs av kommunallagen. Kaisa är också en uppskattad och frekvent anlitad föreläsare.

Sanna Efraimsson
föredragande ekonom, Upphandlingsmyndigheten
Sanna är föredragande ekonom på enhet för policystyrning. Arbetar främst med hållbarhetskriterier inom livsmedel, fordon och transporter samt med livscykelkostnader och projekt inriktat på inköp som styrmedel. Närmst kommer hon från Upphandling Södertörn där hon var projektledare för samordnad varudistribution som är ett projekt för godstransporter i kommunal regi. Sanna jobbade även med miljökrav i upphandlingar.

Anders Böhn
upphandlingsansvarig, Trafikverket
Anders arbetar som upphandlingsansvarig på Trafikverket inom stora projekt för Marieholmsförbindelsen i Göteborg. Han har mer än 20 års erfarenhet av upphandlingar inom LOU och LUF. Hans specialområden är konsult- och entreprenadupphandlingar. Han har tidigare arbetat som bid-manager.

Linda Andersson
sakkunnig innovationsupphandling, försörjningsprogrammet för medicinsk teknik, Nya Karolinska Solna
Linda har arbetat med många olika typer av upphandlingar inom infrastrukturområdet; såväl byggnader, anläggningar och transporter, där det gemensamma är att det måste säkerställas att det är rätt teknik, tjänster och processer som upphandlas på ett sätt som inte låser in beställaren utan säkrar flexibilitet och värde för pengarna över tid. Linda har en civilingenjörsexamen och har också forskat på KTH i Stockholm kring partnerskap och riskfördelning mellan offentliga och privata parter i samband med upphandling och investeringar. År 2008 lade hon fram sin licentiatavhandling inom området.

Robert Moldén
advokat och partner, Front Advokater
Robert är EU-advokat vid Front Advokater. Han har många års erfarenhet av konkurrensrätt och offentlig upphandling från bl.a. Konkurrensverket, EU-kommissionen, Kammarrätten i Göteborg och internationella advokatbyråer. Han leder Front Advokater konkurrensrättsgrupp. Robert är även doktorand i konkurrens- och upphandlingsrätt vid Lunds universitet samt en flitigt anlitad föredragshållare i dessa ämnen.

Mohamed Hama Ali
biträdande jurist, Gärde Wesslau
Mohamed är jurist vid Gärde Wesslaus Göteborgskontor och arbetar huvudsakligen med offentlig upphandling där han förvärvat expertkunskaper vad gäller sociala hänsyn vid offentlig upphandling. Mohamed är även en flitigt anlitad föreläsare inom social upphandling.

Amir Daneshpip
biträdande jurist, Front Advokater
Amir Daneshpip arbetar som jurist vid Front Advokater.

Mattias Skarin
Konsult, Crisp
Mattias hjälper IT-organisationer och affärsenheter att lyckas med mjukvara. Med 18 år i branschen har han som Lean- och Agile-coach hjälpt ett flertal organisationer halvera sin tid till marknad och skapa bättre produkter. Mattias är en av författarna till boken ”Kanban & Scrum, making the most of both”.

Julia Norebring
kvalitet- och miljöspecialist, Atea
Som kvalitet- och miljöspecialist, vilket Julia varit på Atea sedan 2012, genomsyras hennes vardag av de uppgifter som följer av Ateas systematiska hållbarhetsarbete utifrån de givna parametrarna – kvalitet, miljö och socialt ansvarstagande. Atea utvecklar sina arbetssätt i enlighet etablerade organ och standards ISO, FN, OECD etc. Under 2014 gjorde företaget ett inom IT-branschen uppmärksammat upprop mot förekomst av konfliktmineraler i elektroniska produkter, och det har färska erfarenheter från leverantörsrevision på plats i kinesiska fabriksmiljöer. Tidigare har Julia bland annat arbetat som verksamhetskonsult mot offentlig sektor.

Niclas Andersson
Regionchef Väst, AffärsConcept
Mångårig erfarenhet som industriell projektledare samt inköpare på VCC, samt upphandlingsprojektledare på VGR. Numera regionchef och upphandlingskonsult på AffärsConcept i Stockholm AB.

Börje Hansson
projektledare, Mittuniversitetet
Börje arbetar vid Mittuniversitetets avdelning för data- och systemvetenskap. Han har varit projektledare i ett antal europeiska projekt där SMP-metoden utvecklats och anpassats för olika tillämpningar, däribland upphandlingsprocessen.

David Schreiber
biträdande jurist, Gärde Wesslau
David Schreiber arbetar som jurist vid advokatbyrån Gärde Wesslau i Göteborg. Han vann förstapris i Konkurrensverkets uppsatstävling med sin uppsats “Möjligheten att ställa miljökrav i offentliga upphandlingar som går längre än EU-lagstiftningen”.

Johan Lidén
biträdande jurist, Gärde Wesslau
Johan Lidén arbetar som jurist vid Gärde Wesslaus Göteborgskontor.
Plats: Elite Park Avenue, Göteborg
Anmäl dig nu!
Datum: 23 september
Tid: 09.30-16.30
Pris: 3 900 kronor om du arbetar i offentlig sektor, 5 900 kronor om du arbetar som leverantör till offentlig sektor. Som leverantör har du också möjlighet att endast delta under eftermiddagen för 2 500 kronor. Moms tillkommer.
Våra partners
Kontakt
Christine Karlsson
Konferensansvarig
08 453 60 54
Flora Waardahl
Marknadsansvarig
070 141 07 39
Tomas Dahl
Affärschef
Mejla Tomas
070 980 17 42